tisdag 16 mars 2010

Bland solgäddor och marängsnö

"Jaså, här sitter du och tar dig en solgädda?" Det är en replik ur boken Det mesta är osagt, av Johan Althoff - läs den gärna om ni älskar ord! Den handlar just om det osagda, att massor av ord bara väntar på att få finnas.

Jag kom på ett ord i dag. Marängsnö. Sån snö har vi här i Månstad nu.

På alla åkrar ligger snön så vit och med så hård skare att den blänker - precis som hårt vispade äggvitor som breds ut som marängsmet. Kanske någon har tänkt så förut. Kanske inte. Det finns hur som helst inte i ordlistan, tror jag inte i alla fall. Ett bra ord skapar bilder. Ett bra ord ser man direkt vad det betyder. Sedan spelar det faktiskt inte så stor roll om ordet har funnits tidigare.

Det är ju det som är det magiska med språket. För några dagar sedan hörde jag ordet månhus för första gången. Det är ett hus på månen, vad skulle det annars vara? Och känner ni inte alla hur härligt ordet raggsocksvärme känns? Och tänk er att krypa upp i soffhörnet en söndageftermiddag och titta på en riktigt bra popcornfilm, medan vi alla har sommarkvällsförväntningar?

Låt aldrig någon säga att ett ord inte finns, bara för att det inte finns i boken.

Det finns om det behövs, och väcker det dessutom en känsla eller skapar en bild hos dig, så är det förmodligen ett ganska bra ord. Dock kan man ju fråga sig, i all ödmjukhet, vilka känslor och bilder man får av ord som incitamentsstrukturer, balanserade styrkort och jämtegrering. Men det är kanske en annan historia?

Nu ska jag titta ut genom fönstret en stund, innan solen går ner över min marängsnö. Blir det fint väder i morgon ska jag gå ut på lunchen och ta mig en solgädda i ett lähörn. Solgädda får förresten 417 träffar på Google - inte illa!

Dagens bild är katten Charlie. Jag tror att hon räcker ut tungan åt alla språkpoliser.

2 kommentarer:

  1. Skulle behövas fler språkpoliser nuförtiden. Verkar som om alla har hängt på särskrivningstrenden, inte bra alls.

    SvaraRadera
  2. Problemet med särskrivningar är att yngre språkpoliser förmodligen skulle titulera sig språk poliser.

    SvaraRadera