lördag 20 mars 2010

Det är något visst med sann nostalgi

I går var det pubafton i Månstads bygdegård, med filmvisning och allt. Och tro nu inte att det handlar om något digitaliserat tjafs. Nej, riktiga gamla filmer, visade från riktiga gamla filmkameror, och med riktiga gamla biobiljetter (med priset 17 kronor på) i en riktigt fin gammal bygdegård.

Visst, det blir lite paus mellan rullarna i filmen. Och visst, det hackar lite i ljudet och så. Jag kom och tänka på inledningsscenen i Smala Sussie - denna underbara film. Har ni inte sett den så hyr eller voddla den genast! Där kliver biografvaktmästaren fram och talar om att publiken inte får se slutet på filmen, men att det är Stockholms fel - "Di har bare skicka halve filmen!"

Jag var dessutom uppe i filmvisningsrummet.

Där stod den gamla filmkameran (det heter väl så även när man visar och inte filmar?) och på väggen satt ett par gamla fotoaffischer, självklart i original, varav en var genomborrad av en kabel och en var aningen ekivok kan jag tycka. Dessutom höll biografmästare B på att rulla upp filmen på stora rullar. Helt otroligt att se alla dessa filmmetrar ligga i en hög på golvet.

Mer film åt folket, säger jag!

Nog om detta. I dag har vi varit i stora staden Borås och shoppat. Bland annat köpte vi en brandfilt, vilket jag har tänkt köpa i flera år - men visst hör det till de där prylarna som man aldrig kommer sig för att köpa, fast man vet att man borde? Nu känner jag mig lite präktigt ansvarsfull sådär, som en medelålders klok kvinna som vet att skydda sitt hem. En rätt skön känsla! :-)

Dagens bilder kommer från bygdegårdens filmrum - en dos riktigt läcker nostalgi. Har du förresten något bra filmtips att dela med dig av?









2 kommentarer:

  1. När man visar film heter det projektor :-) Du frågade ...

    SvaraRadera
  2. Tack! Visste väl att det fanns något jag inte kom på där...

    SvaraRadera