fredag 16 april 2010

Festligt, folkligt, fullsatt

I dag har jag förenat det fria och ideella föreningslivet med lite krass kommersialism. Jag och G har varit på Gekås i Ullared, ni vet - tv-såpaparadiset, shoppingdrömmen, Mammons tempel. Kärt barn har många namn. Det var nämligen dags att fylla på Månstads IF:s förråd av muggar, servetter, tallrikar, knivar, gafflar, dukar, disktrasor, diskborstar...

Två stora vagnar fulla blev det, men vi lyckades shoppa färdigt på dryga timmen. Åt föreningen alltså.

Sedan var vi "tvungna" att ta ett eget varv också, för att shoppa lite plastpåsar (alltid bra att ha), tandkräm (hur många tuber gör man egentligen åt?!), salta nötter (det är ju så billigt!) och lite annat smått och gott.

Visste ni förresten att det lär vara så att de som bor innanför en femmilsradie från Ullared säger att de åker till Gekås, medan alla utanför den gränsen åker till Ullared, rätt och slätt? Dessutom har ju orten fått ett lite mer ekivokt namn nu, när de har öppnat en erotik-outlet. Jag tänker inte skriva det här, men det börjar på Kn - och följs av ortnamnet *rodnar något*.

När vi kom dit var det ganska lugnt, men när vi skulle åka därifrån var det tokrejs bland kundvagnarna. Folk får något vildsint i blicken när de har spanat in ett tvättmedelsfynd två meter bort och inser att det står 20 andra kundvagnar emellan dem och fyndet. De tar sats, liksom på Ullaredsvis. Det går inte att förklara på annat sätt. Det måste upplevas.

Några Ullaredssiffor från deras hemsida:

Varje år säljer man ca 100 miljoner bullformar, 12 miljoner bakplåtspapper, 1 miljon flaskor schampo, 12 miljoner sockar och 2 000 ton godis varav 325 396 påsar Ahlgrens bilar. Det senaste försäljningsrekordet sattes den fredagen den 30 oktober 2009 med en dagsförsäljning på 22,2 miljoner kronor. Måndagen den 23 juli 2007 besökte 26 200 kunder Gekås.

Och folk vallfärdar till Ullared, det är helt sant.

I dag var det ett helt gäng med italienska damer som for runt bland hyllorna och fyndade. En av dem försökte förresten legitimera sig före mig i kassa 58 (de har 67 kassor tror jag) med något slags skolkort från Palermo. Då vill det till att expediterna har tålamod.

Dagens bilder kommer förstås från Ullared. Först en stämningsbild, sedan plastpåsestaplarna, vilka jag tycker är ett fenomen i sig, och avslutningsvis - en av de där högarna som det är så svårt att bara gå förbi...

Har du varit i Ullared?





5 kommentarer:

  1. Efter stycket om erotic outlet står det i följande stycke. När vi kom dit var det ganska lugnt men sedan blev det tokrejs. hmmmm, jag undrar jag. Får väl kolla in J. när jag har honom i sikte

    SvaraRadera
  2. Förlåt jag brukar inte vara anonym men glömde att tala om vem jag är. Janåke undrade nyfiket

    SvaraRadera
  3. Haha så observant! O så annorlunda man läste inlägget efter det! ;)

    SvaraRadera
  4. Ojj.... Syftningsfel är ett otyg! Jag menade självaste Gekås, jag lovar! :-)

    *rodnar ännu mer*

    SvaraRadera
  5. Nä aldrig varit där. och kommer nog aldrig dit om jag verkligen inte kör den vägen på väg till ngt annat. Tyvärr, för jag tycker det skulle vara så kul att uppleva. Men jag och köpcentra är inte så kompatibla.

    SvaraRadera