lördag 3 april 2010

Nya Zeeland - vår närmaste granne?

Solen är ljuvlig, underbar, härlig, värmande, läkande - allt på en gång. Jag satte mig ute på fin- och vinverandan (den är fin och man kan dricka vin på den) en stund och tänkte läsa några sidor av Matthandlare Olssons död - men vet ni, jag slumrade till där i solskenet. Så skönt det var.

I dag är det ju självaste påskafton, och då hägrar väl lammsteken på många bord. Därför tänkte jag bjuda på den insändare jag hade inne i STT häromdagen. Jag menar - en blogg är ju i sig ett sätt att framhäva sig själv, så varför inte köra hela racet? :-)

Den handlar om närproducerat kött. Eller inte. Håll tillgodo:

--

Hur tänkte man då?
ICA City kommer varje vecka ut med ett stort annonsblad. I det senaste laddar man för påskens mat, bland annat med en stor artikel med namnet ”ICA besöker lammhagar på Gotland”.

I artikeln berättar man om Nors Gård – en lammgård som drivs ekologiskt. Bland annat säger en av ägarna att ”djurens välmående går före, och på så sätt får man det bästa köttet och de bästa smakerna”. Artikeln är fylld med bilder på små fina lamm och man får reda på att lammungarna får ny och härlig halm varje fredag. Sådant är gott att höra.

På samma sida annonserar ICA om just lammkött inför påsken. Döm om min förvåning när samtliga tre produkter som man annonserar om kommer från Nya Zeeland. Hur tänkte man då?


--

Håll med om att ICA beter sig lite märkligt? Om man nu kör en matresa, som deras artikelserie heter, runt om i Sverige kan de väl annonsera om svenskt kött? Jaja, det är väl penningen som styr.

Dagens bild - ett påskägg, såklart, knôkfullt med godis, som sig bör.

I övrigt önskar jag er många ägg och pussar i påsk. Själv hoppar jag över äggen. Vi ska ha gäster i kväll, och då bjuds det på liten toast först, fläskfile till varmrätt och pannacotta till efterrätt. Håll tummarna för att det blir gott. Någon köksmästare är jag inte...

Vad står på ditt påskbord i år?

2 kommentarer:

  1. Vad är väl Nya Zeeland mot Gotland, oavsett lamm eller annat? Blaha blaha.

    SvaraRadera
  2. Ett väldigt oväntat inlägg från din sida. ;-)Men baske mig om jag inte är benägen att hålla med dig.

    SvaraRadera