onsdag 7 april 2010

Saker du inte trodde att du behövde

Skapade behov - det är lite av en specialitet hos mig. Jag får reda på att någon pryl, gärna teknisk, finns - och vips, behöver jag den!

Jag har ipodar, tre stycken faktiskt *rodnar lite*, en sådan där apparat där man kan göra om vinylskivor till mp3-filer, en pytteliten bärbar dator (bra att ha när man reser), vaccumpåsar för att göra resepackningen mindre (så smidigt!) och massor med annat mer eller mindre nödvändigt. Hälften hade jag nog klarat mig utan - alltså innan jag visste att de fanns.

En pryl som jag trodde att jag behövde var den limegröna manuella iskrossen. Så snygg! Och så praktisk sen! Den föll isär efter första krossningen, så jag monterade ihop den igen och sålde den på en bakluckeloppis. Lika bra var det.

Nu har jag nog slagit mitt eget "behövde-jag-verkligen-det-där"-rekord, för jag är numera en stolt ägare av en telefonstyrd fjärrströmbrytare!

Smaka på orden: Telefonstyrd fjärrströmbrytare. Visst låter det coolt, och framför allt nödvändigt? Jag har läst på, så jag kan förklara vad det är:

Men den här prylen kan jag styra en värmefläkt, ett element, en lampa eller någon annan elektrisk utrustning via telefonen. Man ringer upp hemtelefonen (eller var fjärrströmbrytaren finns) och anger en personlig kod för att styra fjärrströmbrytarens olika kommandon. Reklamtexten säger att den är: "...mycket praktisk för dig som vill sätta på värmen en stund innan du kommer till sommar- eller vinterstugan."

Ni hör! En sann aspirant till titeln Skapat behov of the year.

Jag brukar få åka hem ibland för att kolla om kaffebryggaren är avstängd. Tänk vad smidigt att bara ringa hem och kolla - utan att J behöver vara hemma! Jag ryser av vällust vid blotta tanken. För oroliga läsare (läs J) vill jag bara förtydliga: Jag har inte köpt den själv, vilket kanske kan vara en förmildrande omständighet.

Dagens bild blir en ögonblicksbild från Drottninggatan här i Stockholm. Storstäder i all ära, men mycket folk är det. Det är inte utan att man längtar till de vida vidderna i Västergötland!

Har du någon onödig, eller nödvändig, pryl hemma?

4 kommentarer:

  1. Mina föräldrar hade telefonstyrd fjärrströmbrytare redan på 80-talet i sin fjällstuga. De ringde dagen innan de åkte upp och när de kört de 30 milen så var stugan varm när de kom fram. Funkade helt suveränt. Men jag skulle väl inte skaffa det till en kaffekokare precis.

    För övrigt, tack för en trevlig bloggsida.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad ska man säga... Många prylar blir det!
    Går vaccumpåsarna att använda till att förpacka alla "onödiga prylar"?
    J

    SvaraRadera
  3. Carin: Det där med stuguppvärmning låter onekligen skönt. Ska definitivt pröva det i lilla stugan! För övrigt - varsågod för bloggen!

    J: In your dreams! :-)

    SvaraRadera
  4. Ann Sofie Wahlberg9 april 2010 kl. 22:38

    Ha, verkar ju jättebra, tycker jag som också får kolla spisen flera gånger, stängde jag den verkligen. Men den kanske inte funkar för spisar?
    Härlig bild! Jag älskar städer. Åh vad jag njuter när jag är i Stockholm, varenda sekund. Eller andra storstäder. Då är livet som bäst! Fast en stuga på landet att åka ut till på helgerna skulle fullkomna det hela! Lantis som jag är hjärtat är!

    SvaraRadera