torsdag 13 maj 2010

Askmoln och himmelsfärder

Tror in att askmolnet kommer att ställa till det en dag som i dag, när det är Kristi Himmelfärdsdag? Att fara till himlen verkar ju vara en mindre god idé numera. Det var bara en tanke som slog mig. (Ska jag vara ärlig fick jag inspirationen till tanken på Facebook - källan till all sanning numera.)

Hur som helst var jag med om en folkrörelse i går. I alla bemärkelser.

Jag vet att jag har pratat om dans mer än min kroppshydda verkar förtjäna på sistone. Men jag måste bara berätta om igår. Jag var ju "dansvakt" i Månstadparken, dvs. smörgåsbredare, kaffekokare, lottförsäljare, ja - ni vet. Klockan 19, när dansen skulle börja, vräkte regnet ner. Vräkte verkligen. Och det var fem grader ute - plus i och för sig, men ändå. Månstadparken har ju en riktigt fin dansbana av det gamla slaget, men den står trots allt ute.

Döm om min förvåning när det ändå kom runt 100 personer för att dansa - farandes från Småland, Borås, alla håll och kanter.

De hukade under paraplyerna när de kom, men när det drog i gång vilade sannerligen inga ledsamheter. Det tjoades och tjimmades, det buggades, det snoades, det pariserpolskades, det foxtrottades, det åts smörgåsar, det dracks kaffe.

Det var fest i parken helt enkelt!

Jag är oftast en positiv rackare, men jag hade inte i min vildaste fantasi förstått vilken folkrörelse det här med att åka runt och dansa verkligen är. Framåt 22-tiden kom folk ångande och svettiga framt till luckan i klubbstugan och drack litervis med vatten. På dansgolvet strödde man ut något som visst kallas danspulver. Jag, som precis läst Snabba Cash om grabbarna på Stureplan, trodde i min enfald att "pulver" som man dansar bättre av är olagligt, men icke.

Och när de drog i gång med något som tydligen kallas Sockerpillret i danskretsar - en dans där jag definitivt hade brutit både armar och ben - var snurrarna och farten på dansgolvet värre än de där tekopparna man åker i på Liseberg (eller om det är Gröna Lund). Snacka om motionsdans!

Det roliga är förstås att alla verkade jättenöjda - både med vackra parken och dess kulörta lampor överallt, dansen och fikat. Det var en lyckad kväll, helt enkelt. Och känner du att du missade något, så kör vi nästa torsdag igen. Du är så välkommen!

Dagens bild får bli en stämningsbild från gårdagkvällen. Lite mörk kanske, men det var runt 22.30-tiden den togs.

Vad gör du en helgdag som i dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar