fredag 28 maj 2010

En kväll mellan fotboll och dans

Månstadsparken är lite av ett andra hem just nu, och sämre ställen kan man vara på en försommarkväll, för det är väl försommar nu? Det borde det vara i slutet av maj.

I kväll var det match för Månstads IF mot Kinnarp-Slutarp - se det var väl ett lag med ett catchy namn - och i morgon kväll är det dans till Jannez. Jodå, det är dags för "stordans" igen. Det är så härligt med den där riktiga folkparkskänslan som finns i Månstadsparken. Kulörta lampor i kullen, kaffe och smörgåsar - och kanske en och annan fickplunta? Det vet jag förstås inget om, men man kan ju ana...:-)

De som har hand om det kallas för (d)ansvariga. Det är en ordvits i min smak. Och de (d)ansvariga har jobbat som tusan inför dansen. All heder till dem!

Ni som följt bloggen vet ju att jag inte dansar sådär gärna. Det finns möjligen ett traumatiskt skäl till det, för att glädja eventuella Freudianer. För många år sedan var jag nämligen på dans i stadshuset i Stockholm. Jag och min kavaljer gled ut på dansgolvet, och han ville väl skoja till det när han sade:

- Min sköna, du dansar som en älva (konstpaus) tolv elefanter.

På tal om ordvitsar. Jo, visst har jag dansat efter det, så danskavaljeren från förr ska inte lastas för allt. Men jag tycker inte att det är så kul. Som D sade på matchen i dag:

- Dansar gör de som inte har råd att hänga i baren!

Men turligt nog finns det massor av Månstadsbor som gärna svänger de lurviga till tonerna av en bra orkester, och jag gillar stämnningen och känslan kring danskvällarna i parken, så självklart ska jag dit.

Mellan kvällens match och morgondagens dans ska jag hinna med en sväng till Stockholm och hålla kurs tre timmar i morgon eftermiddag. Men om vi har medvind och tur, så hinner jag till parken lagom till dansen.

Dagens bild får väl bli grabbarna i Jannez - du kommer väl till Månstad i morgon?

4 kommentarer:

  1. Jo, jag tror det är försommar, men man undrar ju ibland, värmen saknas. Men på min blogg bjuder jag i alla fall på lite försommargrönska.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kan tyvärr inte komma. Men lova, att dansa en dans åt mig. Du kommer att klara det galant. Iaf bättre än vad skulle kunnat... ;)

    SvaraRadera
  3. Titti: Ja, så grönt och vackert det var!

    Anna: Nja, du har nog aldrig sett mig dansa - det är inte många som har det.

    SvaraRadera