fredag 7 maj 2010

Tysta högljudda samtal

Nu är jag hemma i vackra Månstad igen. Över fem timmars resa är aningen långt ibland, med flera tåg- och bussbyten om vartannat. Men på tåget var jag med om något läckert. I kupén satt sex personer som hade ett högljutt och roligt samtal. Förmodar jag i alla fall. Grejen är att de använde teckenspråk hela tiden, så samtalet var ljudlöst men de skrattade högljutt åt varandras kommentarer.

Självklart händer det rätt som det är att man inte förstår vad folk pratar om, men i det här fallet var det läckra att det faktiskt inte lät något.

Jag kan bokstavsalfabetet på teckenspråk, och så kan jag en del spridda tecken - affär, arg, ledsen, glad och några till. Och så kan jag den mycket användbara frasen "Vi åker till Stockholm. Ring till mamma." Dessa kunskaper är spridda minnen från tv-serien "Upp med händerna". Det var en språkkurs med teckenspråk. Någon som minns den? Man kunde köpa någom form av kortlek till, med bokstavstecknen på.

Jag hade en stunds paus mellan möte och tåg i dag. Vad hände? Shopping så klart!

Det blev ett objektiv till kameran, som jag nu rusat runt med här i huset. Jag har mycket kvar att lära, men det verkar som om man kan ta rätt läckra bilder med fräckt skärpedjup. Ni får några provbilder här nedan - bland annat på den mycket goda öl jag har sörplat på kväll.

Jag bjuder också på en körsbärsträdsbild till och några vantar jag sprang på i Stockholm. Men som sagt - gott att vara hemma!

Vad hittar du på en kväll som i kväll?







2 kommentarer:

  1. Ikväll ska jag sitta och tycka synd om mig själv för det lär väl ingen annan göra åt mig.

    SvaraRadera
  2. Jag kan sympatitycka synd om dig, om du vill... Det kallas solidaritet, och det är vi ju så bra på.

    SvaraRadera