tisdag 8 juni 2010

Om att pussa ett blåbär

Äntligen lite bloggande - som jag har längtat! Det är märkligt hur snabbt man kan lägga sig till med vanor. Detta att sitta en stund på kvällskvisten och fundera över livet (nåja, lite lagom pretentiöst) har blivit en njutningsfull vana, men de senaste dagarna har det varit fullt ös.

I dag har jag varit i Månstadsparken på fotbollsmatch. Det regnade hela tiden, så det var väl sådär mysigt, men man står och tjatar lite med folk - och kollar på fotboll förstås. Månstad vann förresten med 2-1! Dessutom köper man sig lite gott i kiosken emellanåt, och så gjorde även jag - bland annat "MER, hallon och blåbär". Smakfullt, javisst, men inte mycket mer än så. Därför blev jag lite förvånad och full i skratt när det står följande på förpackningen:

Med kärleksfull fruktjuice.

Kärleksfull? Hur går det till? Har hallonen en relation till blåbären redan från start? Eller händer detta när de pressats samman till självaste juicen?

När man läser det riktigt finstilta inser man dessutom att drycken bara innehåller 1 (!) procent blåbär och 3 procent hallon. Och dessutom har det smugit sig in 6 procent äpple. Varför nämns inte detta i sammanhanget? Kan man ana ett triangeldrama här? Notera dessutom att dessa fruktprocent tillsammans uppgår till en tiondel av den kärleksfulla fruktjuicen. Hmm....

Egentligen tror jag att vi alla borde läsa lite mer på förpackningarna innan vi trycker i oss tillsatser och dyrt vatten - för det är väl det som det handlar om i det här kärleksfulla fallet. Ett boktips här kan vara en läsvärda boken "Äkta vara" som handlar just om tillsatser i mat. Jag fick mig både en och två tankeställare av den boken.

Dagens bilder är tagna med min nya kamera. Det är alltid kul att leka "mästerfotograf" (med mycket självdistans), och svart-vitt kan bli lite läckert ibland!

Vad fotograferar du helst?





5 kommentarer:

  1. Oerhört fina bilder! Jag fotar helst mina tonåringar.

    SvaraRadera
  2. Synd att blåbär är blå för jag gillar inte den färgen. Men bären är i alla fall goda.

    SvaraRadera
  3. du, pretentiöst felstavat...
    kram Anette

    SvaraRadera
  4. Schyssta bilder, låter nice med ny kamera - ibland är jag lite sugen på en digital systemkamera.

    Jag fotograferar helst blommor, som du kanske har sett... :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker själv att det är kul att fota människor och djur - blommor är svårt tycker jag, för det rör sig ofta i vinden.

    Och nu är pretentiöst rättstavat. :)

    SvaraRadera