lördag 12 juni 2010

Ord som liksom bara ändrar sig

Regniga dagar lämpar sig för mer eller mindre viktiga funderingar. Jag sitter på kammaren och funderar på när gulfen blev golf. Det skiljer en bokstav, så det är väl ingen stor sak - men ändå.

Låt mig förklara hur jag tänker.

Gulfkriget hette just så i media, liksom gulfkrisen och gulfländerna. Men oljan numera sprids i mexikanska golfen. Gulf har blivit golf. När hände det?

Gå tillbaka några år i tiden. Kan ni tänka er golfkrisen eller golfkriget? Då tänker jag mer på när Elin klubbade till Tiger Woods med en putter, eller vad det var. Putt var hon i alla fall!

Men det finns inga funderingar som inte har sitt svar på nätet. :-)

När jag kollar på ordet gulf Nationalencyklopedin så står det "vid havsvik, bukt" som förklaring, men när jag kollar på golf så står det "stor vid havsvik, bukt". Det är alltså storleken det beror på? Hmmm, säger en erfaren kvinna - det hade jag ingen aaaaning om. Men det är onekligen kul att ha lärt sig något i dag med.

Dagens bild blir en stämningsbild med nya kameran. Åh, vad kul det är att leka med skärpedjup. När jag gick i skolan hette förresten Nice Nizza. Undrar när den förvandlingen skedde? Någon som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar