fredag 16 juli 2010

Uttal är inte alltid så lätt

Häromdagen köpte vi en elmotor till båten och i dag premiäråkte vi runt på Simmesjö. Man bara glider fram tyst, tyst. Det är jättemysigt. Vi fick visserligen ingen fisk men njutningen var total. Bland annat åkte vi förbi en liten ö mitt i sjön som jag alltid velat kika lite närmare på. Den lilla ön är nämligen lite speciell, eftersom den är en fredad begravningsplats.

Men den såg ut som vilken ö som helst, även på nära håll. Så mycket för den spänningen.

Elmotorn kräver några rader i sig. Den är av märket Minn Kota, vilket uttalas (och känsliga läsare får sluta läsa här): Min Kåta. Och självklart blev det jag som fick ringa till Clas Ohlson i Borås och fråga om de hade en.

Ja, alltså:

- Har ni ... *harkel*... Minn Kota-motorn Endura 30?
- Jag ska kolla. Jo, vi har en...*harkel*... Minn Kota här.


Sedan fnissade både jag och lagerbiträdet lite generat. Fånigt? Javisst, men det var lite samma känsla som när jag, syster P och systerdöttrar J och G skulle beställa bitterballe i Amsterdam. Då fick syster P rycka in med beställningen. För att undvika missförstånd - det är en maträtt.

Nu sitter jag på altanen i Simmmesjö och tittar ut över den vackra, spegelblanka, fiskelösa sjön. I morgon ska det bli tokoväder, säger SMHI i alla fall, så det gäller väl att njuta så länge som möjligt. Dagens bild får väl bli dels Minn Kota båtmotor, dels mitt livs fångst J (Snygg liknelse, eller hur? :-))

Vad gör du i helgen?



4 kommentarer:

  1. Men du vilken bild var Minn Kota och vilken var J??...ler. Bitterballe lät inte särskilt gott...ha ha du är rolig du! Idag visar både du och jag våra godingar på bloggen...
    Ha en härlig helg trots ovädersvarningar!
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  2. Ser härligt ut med båten, smart med elmotor. Här i Givarp är det lugna gatan efter dagens regnoväder.

    SvaraRadera
  3. Pia: Jodå, vem som är vem kan man alltid fundera på...;)

    Titti: Lugna gatan låter väldigt skönt!

    SvaraRadera
  4. Jag och äldsta tonåringen ska rå om varandra torsd-lörd när yngsta är i Göteborg med kompis och lyssnar på Pink. Jag tror vi ska turista lite här hemma i Sthlm och så käka något gott, ute på stan. På lördag ska vi gå på Shrek, den senaste filmen och se den i 3D. Barnsligt roligt!

    SvaraRadera