lördag 14 augusti 2010

Drama och dans

Så fel klädd jag var i Stockholm i går. Svarta jeans, Converse och långärmad skjorta. Alla andra gick i korta shorts, kjolar och klänningar och svettades ändå. Då kan ni ju tänka er hur det forsade från en klimakteriestinn överklädd kvinna.

Något jag inte begriper är det mode jag ser så mycket av - tunn klänning och storstövlar i skinn. Höga, stora, varma stövlar mitt i sommaren. Jag som tyckte att mina fötter simmade när jag släppte ut dem i går kväll...

J hämtade mig vid tåget i går, och så åkte vi direkt till derbyt Länghem-Månstad. De derbymatcherna mellan grannorterna har ungefär samma nerv som hockeymatcher mellan Sverige och Finland - och lite till. Matchen var böljande, spännande och allt det där, men avbruten åtta minuter före full tid för att en axel hoppade ur led på en Månstadsspelare! Inga oschysstheter på något sätt, men lite otäckt var det allt.

Det tog 45 minuter för ambulansen att komma.

Man kan lite stillsamt konstatera att på landsbygden är det nog bäst att planera eventuella hjärtinfarkter beställa en ambulanstransport någon dag i förväg. 45 minuter är väldigt lång tid när man väntar på ambulans, eller hur?

Allt gick bra i alla fall, och i dag kom den unge mannen gående i Månstadsparken ordentligt inpackad i en mitella.

Och på tal om parken - i kväll är det "stordans" i parken. Bengt-Hennings kommer och spelar, så håll tummar och tår för vädret och för att många kommer och dansar. Själv kommer jag att hänga i korvbaren. Dans är inte riktigt min grej (mer än någon klämdans med J framåt sista dansen), så jag brukar skylla på en gammal idrottsskada. Och helt osant är det inte. Min vrist är inte sig själv efter benbrottet för några år sedan. Dessutom hade jag för inte så länge sedan det naprapaten lite full i skratt kallade för "gubbvad". Hmpf..

Vi som tar det lite mer seriöst kallar det muskelbristning. Det låter lite mer på allvar, eller vad tycker ni?

Jag och J var i parken i förmiddags och såg mängder av ideella krafter bygga extra dansbana, breda smörgåsar, fylla på vatten i toatanken osv. Tänk så mycket kraft det finns i Månstad! Till och med toavagnen fick en ny skylt - DASS. Varför det står "dass" i stället för "toa"? Enkelt. Schablonerna fanns för bokstäverna D, A, N och S. Man tager vad man haver!

Dagens bilder kommer från gårdagens drama och dagens dassvagn. Du kommer väl till Månstadsparken i kväll? Dansen börjar klockan 21.00. Välkommen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar