måndag 23 augusti 2010

Rosor är röda och flickor är rosa?

I helgen var jag på Gällstadsdagarna - en trivsam tillställning med mängder av fynd, även om jag bara kom hem med en bok med Jan Berglins underfundigheter - åh vad bra han är!

Jag, K och G var även inne i en lokal heminredningsaffär, och där fanns minsann en rosa hylla för små prinsessor och en blå hylla för små busfrön som gillar dödskallar och annat otäckt. Tänk att vi inte har kommit längre.

Nej, jag tycker inte att alla killar ska tvingas att leka med dockor. Jo, jag tycker visst att små tjejer ska få leka prinsessa om de så vill (gärna en kaxig kronprinsessa, typ Vickan). Men jag förstår inte att vi i vuxenvärlden ska förstärka detta så otroligt hela tiden.

Kolla klädaffärernas barnklädesavdelningar. Kolla inte minst leksakskatalogerna som kommer inför jul. Det är så tröttsamt...

Jag gjorde för inte så länge sedan en undersökning av könsrollerna i Ikeakatalogen, och där jobbar man med proffs på ämnet. En del män satt i köket och familjen fanns samlad vid datorn - men framför fanns allt många bilder där det inte fanns personer men däremot en känsla av att någon just varit där, oklart vem. En kaffekopp som någon lämnat på bordet. En tidning som ligger kvar i soffan. En bok som är uppslagen på nattduksbordet.

Så får man närvaro i bilderna utan att behöva könsbestämma vem. Riktigt snyggt gjort!

Dagens bilder blir dels pojk- och flickhyllorna, dels ett smakprov av Jan Berglin. Jag vet inte om man får lägga ut andras teckningar på det här viset, så jag ber allra ödmjukast om ursäkt i förväg - men visst är han bra!



5 kommentarer:

  1. Ha ha ha! Jan Berglin är min favorit!
    Håller helt med dig om pojk-flicksaker och kläder. Trist som sjutton.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med helt och fullt./M.

    SvaraRadera
  3. Stod i BT häromdagen att SD i sitt lilla valmanifest har med punkten
    "En avveckling av det skattefinansierade stödet till genuspedagogik och annan verksamhet där staten med utgångspunkt i verklighetsfrånvända politiska teorier försöker experimentera med, eller ändra, på våra barns och ungdomars beteendemönster och könsidentitet"
    ja, vad säger man... Antar att det är ett naturligt beteendemönster att flickor går till rosa hyllan...

    SvaraRadera
  4. Jag läste också det. Jag tror i så fall att jag har en genetisk defekt för jag gillade att leka med leksakspistol...

    SvaraRadera
  5. Absolut genetiskt och fortsatt defekt! Minns du mina leksaker? ;)

    SvaraRadera