tisdag 30 november 2010

Himlen är oskyldigt blå

I dag har jag nog haft mer tur än jag har anat. Tågtrafiken stod helt stilla på sträckan Stockholm-Malmö i eftermiddags, men jag kom från Göteborgshållet, helt enligt tidtabell. Tack för det, SJ.

Jag hade en rejält talför dam bredvid mig fram till Herrljunga, den där typen som pratar på både in- och utandning, vet ni. Jag vet väldigt mycket om hennes två barn, fem barnbarn och hennes kille inte minst. Jo, hon kallade honom "min kille" hela tiden. Resten av resan var betydligt lugnare och tiden ägnades stundtals åt Monica Zetterlund på Spotify, vilket var en ren njutning.

Nu i kväll har jag varit på bio med bästa väninnan C.

Vi såg "Himlen är oskyldigt blå" av Hannes Holm och med Bill Skarsgård och Peter Dalle bland många andra. Det var en verkligt bra film, inte minst för de tidstypiska miljöerna från 1970-tal, så nostalgifaktorn var total. Hela filmen var dessutom fylld med bra musik och verkligt bra skådisinsatser. Exempelvis spelade Peter Dalle knarkkung med den äran.

Historien lär också ha verklighetsanknytning, för det fanns något som kallades Sandhamnsligan på 1970-talet och historien i filmen utspelade sig just i Sandhamn.

"Himlen är oskyldigt blå" är förresten en väldigt fin låt med Ted Gärdestad. Den kan du lyssna på - här. Du får förstås också en bild på en ung Ted Gärdestad. Vilken är din favoritlåt med honom?

1 kommentar:

  1. Jag har starka minnen till "Jag tänker hoppa ner från Eiffeltornet", vad den nu har för titel. Så den väljer jag.

    SvaraRadera