söndag 16 januari 2011

Jag - en tjuv...

Det är lika bra att erkänna. Jag gör olagliga saker ibland - eller jag tror att jag gör det . När vi är på semester utomlands brukar jag nämligen alltid ta med mig något blomskott eller några frön hem som minne. En del samlar på dockor, andra på kokböcker. Jag samlar på frön och blommor.

Detta med olagligheten handlar om att jag tror att man varken får föra in eller föra ut växer från olika länder. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tänker nog fortsätta med min lilla hobby hur som helst. :-)

Jag brukar ha med mig en magväska med plastad insida och lite vått hushållspapper, och så gör jag en turné någon av de sista dagarna på semestern. J tycker att det är aningen genant när jag kliver runt i buskar och rabatter, men se det bjuder jag på!

De senaste resorna har det dock blivit frön i stället för blomskott, för det är enklare att hantera (läs gömma i necessären). Ibland kommer det något ur krukorna, ibland inte. Ibland går det fort. Ibland inte.

Dagens foton är ett axplock ur samlingen.

De första härsammar från Tanzania och några frön jag kom över där. Kanske ni, kloka läsare, kan hjälpa mig och tala om vad det kan vara?


Nästa kommer från Dominikanska republiken och det tror jag är spindelliljor - även om jag inte är helt säker.


Här kommer ett par palmer, även de från Dominikanska republiken, och ytterligare något som jag inte vet vad det är, men det kommer från Gran Canaria.


Slutligen kommer de senaste tillskotten från Mauritius. Vad det blir har jag ingen aning om. Jag får väl återkomma när och om något kommer. I krukan längst bort finns ytterligare något från Gran Canaria har jag för mig. Sort okänd dock. 

Alldeles ärligt talat - har du något du brukar plocka med dig från olika resor? Tvål? Handdukar? Eller månne blomskott du med?

9 kommentarer:

  1. Det där var alltför svårt, jag har ingen aning om vad det är du har i dina krukor.

    Men jag kan tipsa om, som jag såg någon annan göra, att stoppa skotten i en liten plastflaska med lite vatten i. Då får de både fukt och stötskydd.

    Jag är tråkig (eller minimalistisk) nog att inte ta med mig något alls när jag varit utomlands. Utom möjligen något som jag ändå behöver.

    SvaraRadera
  2. Wow!! Jag ser en ny hobby framför mig! Fast jag skulle säkerligen fastna i tullen och ha råkat plocka på mig helt totalt olämpliga frön... Nåja.

    Jag tar gärna med handdukar, om de får plats. Tar också med tvål, schampoo och sånt man får på hotellrummet, fast inte de riktigt tråkiga sorterna.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina krukväxter, du verkar ha riktigt gröna fingar! Jag tjuvar också med mig frön och sticklingar ibland från olika håll och kanter, även från utlandet nån gång då och då, fast jag vet att man inte får!

    SvaraRadera
  4. Krukan med kossan på står för långt bort men det ser ut som cannabis sativa, fast jag är inte säker. Får väl kolla om J ser "hög" ut framöver

    SvaraRadera
  5. Nej nej, det är inte cannabis sativa! =) Klicka på bilden janåke så blir den större...

    SvaraRadera
  6. När jag var liten så brukade jag och min syster plocka med oss en massa så sockerpåsar, saltpåsar, plastbestick och sånt som vi hade och lekte med när vi kom hem och gjorde repris på hela resan! På det sättet fick alla våra kompisar samma resa fast helt gratis i våran källare:)

    Om dina blommor kan jag precis ingenting, har bara plastblommor från IKEA i mitt hushåll.

    SvaraRadera
  7. Maj: Det där om plastflaskan var riktigt smart - en idé jag definitivt ska ta till mig.

    Anna: Det var just det - vilka frön är olämpliga? Jag måste erkänna att jag känner mig lite "wild and crazy" när jag smyger genom tullen.

    Jan-Åke: Om J verkra hög är det nog på kärlek. Hoppas jag. :-)

    Jenny: Det där kan ju vara en affärsidé även i vuxen ålder? Välkommen hem till mig förresten och fika de där små nescafé-rören jag brukar sno med mig från hotellen. :-P

    SvaraRadera
  8. Lycka till i tävlingen!

    Länka till tävlingen på din facebook så är vinstchansen ännu större ;)

    SvaraRadera
  9. Jag ser alla dina kommentarer :D

    SvaraRadera