tisdag 25 januari 2011

Jag får spader - men varför då?

En del uttryck använder man utan att riktigt veta varför. Ett sådant är att man "får spader", vilket Jenny påpekade i en kommentar häromdagen. Var kommer det ifrån? Nyfiken som jag är var jag ju tvungen att luska runt på nätet lite, och där hittade jag följande hos tidningen Corren (något sammanfattat):

Enligt Svenska Akademiens ordlista har ordet "spader" två betydelser: dels en färg i kortspel, dels uttrycket "att få spader" vilket är detsamma som "bli tokig" enligt ordlistan. I Nationalencyklopedin (NE) står det att läsa att uttrycket finns belagt sedan 1949 och att det troligen är en ombildning av "spatt".

Det kan stämma för i Värmland sade vi att "man får spatt" i samma betydelse som att man får spader. Där ser man.

Corren fortsätter:

Spatt betyder "kronisk deformerande inflammation i has", enligt NE, och är känt sedan cirka 1640 . Det kommer från lågtyskans "spat" med samma betydelse som i sin tur är besläktat med "spatten" som betyder att skälva (särskilt om häst). Här finns alltså sambandet: Man skakar helt enkelt för att man är upprörd.

Så nu vet vi det! :-)

Dagens bilder kommer från det allra sötaste lilla hotellrum i Stockholm, där jag tillbringar kvällen. Kristallkrona och allt! Och ni får också ett bildbevis på att jag bor väldigt nära Stomatolskylten på Södermalm - den skymtar fram runt hörnet utanför fönstret.

Har du något uttryck du funderar över? Det var ju riktigt kul att vara språkdetektiv!



3 kommentarer:

  1. Spatt? Det är ju DET jag har, naturligtvis! /M.

    SvaraRadera
  2. Tack för förklaringen!
    /Jenny

    SvaraRadera
  3. M: Nej du har väl inte spatt? Eller? :-)

    Jenny: Varsågod!

    SvaraRadera