torsdag 10 februari 2011

Jag gillar bönder och grisar

Jag gillar bönder, speciellt en - även om han är före detta bonde, men ändå. Men utöver mina personliga preferenser tycker jag att alla bönder gör ett jättejobb för de öppna landskapens och matförsörjningens skull. Just det här inlägget handlar därför om ett speciellt gäng bönder - grisbönderna.

Jag hörde på radion i dag att det läggs ner massor av grisgårdar runt om i Sverige nu. Den senaste månaden har 100 grisbönder slutat. Det blir alltså tre om dagen!

Det som hänt är alltså att Tyskland inte blir av med sitt griskött på sina vanliga marknader efter att man hittade dioxin i grisfodret. Stora marknader som Ryssland och Kina har helt stoppat importen av tyskt griskött, vilket gör att man nu dumpar priset på de marknader som finns kvar - däribland Sverige.

Vad kan man då göra åt det här? En bra början är att köpa svenskt fläskkött.

Man vet ju inte vad man får i halvfabrikaten eller på restaurang, men i den mån du kan styra det så ber jag dig allra ödmjukast att köpa svenskt. Jag brukar göra det annars också, eftersom det även handlar om att svenskt kött ger svenska bönder, ger betande djur, ger öppna vackra marker. Dessutom är både djurkontroll och omsorg bra mycket bättre här i Sverige än i många andra länder. Men nu känns det viktigare än någonsin.

Jag vet att den svenska fläskkotletten eller den svenska fläskfilén oftast är dyrare än den tyska nu och den danska i allmänhet. Men utslaget på årets dagar blir det ju inte mer än några påsar chips anar jag - utan att ha räknat på det.

Hoppas att du inte tycker att jag är mästrande i det här inlägget, för det är verkligen inte min mening. Men jag vet själv hur det var innan jag bodde här ute på på landet. Inte tänkte jag så mycket på vart köttet kom från. Antingen var det min okunskap eller så var det bara så att man inte pratade värst mycket om ursprungsland och sådant för några år sedan. Kanske det är lite av varje. (Vill du läsa en kanonbra artikel om kött i allmänhet ska du förresten läsa senaste numret av den eminenta tidskriften Filter.)

Dagens bild får bli en glad gris, men jag kommer inte på någon bra fråga så jag kör ltie konsultativt ledarskap - är det något speciellt du undrar?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, om det går att läsa på paketet varifrån det kommer så köp svenskt. För det står väl inte alltid? Eller är det jag som är ouppmärksam?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att ursprungsland måste stå numera. Om det inte står så kan det ju vara en varningsklocka i sig.

    SvaraRadera