tisdag 22 februari 2011

Nostalgitripp

I går hamnade jag en stund på Spotify och hittade en massa gamla progglåtar. Med risk för att låta som en övervintrad hippie, men nog kunde de göra musik på den tiden! Och vilka bandnamn de hade sen - Grisen Skriker, Blå Tåget, Knutna Nävar, Gudibrallan, Trettioåriga Kriget, Fläsket Brinner, Risken Finns...

Det smäller liksom lite högre än Lady Gaga och Moneybrother. Det är förvisso bra musik, men håll med om att det inte är samma schvung i namnen! I min gamla hemstad Kristinehamn fanns förresten ett punkband som hette Arabens Anus. Tja - fantasin var det väl inget fel på i alla fall.

Mina favoritprogglåtar var nog "Du kan dra åt h-e" med Motvind (som också gjorde ledmotivet till den utmärkta skolserien "Lära för livet" - se gärna den!), "Det var ingen som sa nåt om thinner" med En Svensk Tiger och därtill allt med Nationalteatern.

Dagens bild får bli på Nationalteatern från 1971. Längst till vänster syns Hans Mosesson, numera kanske mer känd som Ica-Stig. Vill du läsa mer om proggen har Wikipedia skrivit en del - här. Skrolla gärna ner till listan med grupper, för det är kul läsning.

Har du några proggfavoriter från förr eller kanske nu?

Bilden är hämtad från http://www.nmwmusic.com/

5 kommentarer:

  1. har sökt men hittar inte låten det var ingen som sa något om thinner, jag gillade den men har inte hört den på jättelänge sen, finns den någonstans att lyssna på?

    SvaraRadera
  2. Samma här, jag vill också höra den låten igen men hur hittar man den?

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen aning - jag har också sökt... Den av oss som hittar den först får tipsa oss andra. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har köpt via tradera LP:n FRISKT VATTEN - EN SVENSK TIGER, på denna skiva finns låten Bärs där det sjunger "att det var ingen som sa nått om thinner".

    SvaraRadera