lördag 5 mars 2011

Kors i korsetten!

Jag och J har hittat en pärla i dag som måste rekommenderas för alla som befinner sig i en... tja... tiomilsradie från Borås - Abecita Konstmuseum. Det var det allra finaste lilla museum med den allra trevligaste personal. Vi blev till och med guidade runt en stund av självaste intiativtagaren till museet, vilket var väldigt trevligt. 

Abecita arrangerar dels några fotoutställningar per år, dels en permanent samling foton och grafik. Den permanenta samlingen visas bara för grupper vid vissa tider, men fotoutställningarna är öppna för alla. Den utställning som visas nu heter Kända profiler och det var jättefina porträttfoton av flera kända och (för mig) okända personer. Nästa utställning, som börjar i maj heter Sport vi minns, och då får man väl förmoda att det är sportfoton som visas.

Museet ligger vid Knalleland och det är väl värt ett besök.

Efter det kulturella inslaget gick vi runt lite på stadens gator, tog en fika och åkte sedan hem. Det är så gott att få tillbringa ledig tid med J och bara mysa runt. Dels flänger och far jag ganska mycket, dels är vi båda föreningsaktiva, så många veckor är det möten, möten och åter möten. Det är självvalt, så jag säger inget om det, men man måste hitta mystiden däremellan - och det gjorde vi i dag. Dessutom blev det premiärluftning av de gröna Conversedojjorna, nu är det sannerligen vår på gång!

Dagens bilder får bli några smygtagna foton från Abecita Konstmuseums hemsida. Jag vet inte om man får lägga ut sådana hur som helst, men jag hoppas att jag är ursäktad i all min välvilja! Fotograferna heter Thron Ullberg och Dan Hansson.

I kväll är det melodifestival och andra chansen som gäller här. Vad gäller hos dig?

Cecilia Frode
Fotograf: Thron Ullberg

Kristina Lugn
Fotograf: Dan Hansson

1 kommentar:

  1. Fattar inte att jag INTE besökt detta museum än, har varit på väg ett antal gånger men... Får ta och se till att det blir ändring på det asap!

    SvaraRadera