måndag 25 juli 2011

Hoppla Pålle!

Jag är fortfarande berörd av Norge och det ofattbara där, men mitt i allt är det ändå av godo att vänner och anhöriga får svar på vem och varför, även om man inte kan förstå. Flera oförklarliga skjutningar har ju slutat med att gärningsmannen (eller möjligen gärningskvinnan, men det kommer jag inte på nån) tar sitt eget liv. Nog om detta.

Vi är hästägare, visste ni det?

I julas fick vi nämligen en jättekul julklapp av syster P och hennes man - en 1000-del i en häst i något som kallas Rixallsvenskan. Varje andel kostar 300 kronor och sedan följer man hästen under ungefär tio månader. För varje lopp och vinst får pållen poäng och när tiden har gått säljs hästen och andelsägarna får dela på försäljningssumman och insprungna pengar. Det blir ju ingen storkova, men några kronor blir det förhoppningsvis. "Vår" häst heter Bancer´s Garcon och han leder faktiskt Rixallsvenskan nu. Kul!

Vi var på Axevalla travbana i går och kikade på pållen och han vann sitt lopp. Såklart!

Det ledde till att J som delägare fick gå in i vinnarcirkeln, ta emot en prisrosett och dricka lite skumpa - eller ja, skumpan tog slut men han fick visst en vindruva. Man kan väl kanske inte räkna med mer med 1 000 delägare.

Jag kan väldigt lite om trav, det ska erkännas. Har de fyra ben och en svans, och därtill springer åt rätt håll på banan, så är det en potentiell vinnare, som jag ser det. Därför bestämmer jag mig för ett tema när jag är på trav. I går hade jag semestertema - vilket innebär att jag satsar på hästar vars namn får mig att tänka på semester. Det ledde till att jag satsade på Going Southwind, Guadelest, Tournesol och liknande namn. Dessutom slängde jag in en tjuga på Tranemoprinsessan - ett namn jag bara inte kunde motstå!

Det gick bra. Riktigt bra, faktiskt. Nu spelar jag bara för typ tio eller tjugo kronor, så det blir ju inga storvinster, men jag vann något i nästan varje lopp - till skillnad från de två gossarna J och svågern, som är mycket mer travkunniga. Slumpen - javisst, men kul var det!

Dagens bilder är först J i vinnarcirkeln med vår pålle i bakgrunden och sedan en glad J med rosett och allt! Hur är det: Tycker du att trav är sport eller bara dumheter?




1 kommentar:

  1. Klart att trav är en sport. Men det är en av få sporter jag inte är intresserad av. Fast hästar gillar jag. Lycka till med travandet! :-D

    SvaraRadera