tisdag 9 augusti 2011

För eller emot?

I kväll är det deckardags på tv - komissarie Montalbano. Tidigare gick Morden i Midsumer samma tid och nu vill jag veta: Vem tycker du är bäst?

Jag tycker nog själv att Barnaby är bättre, även nu när det är originalets kusin, så att säga. Dock måste jag tillstå att Montalbano är ungefär 82 gånger snyggare *rodnar lite*. Jag vet dessutom att jag har medhåll om det från flera damer. Det faktum att han har en ljuvlig lya precis vid havet gör nog sitt till.

Samtidigt tycker jag att storyn och dialogen är bättre i Midsumer. Det kan i och för sig ha att göra med att jag kan engelska men inte italienska. Man hör ju mer än man läser på textremsan, så att säga.

Ni hör - det är en äkta våg som talar här - för och emot, för och emot. Dessutom undrar jag lite oroligt om jag månne börjar bli gumsjuk när utseende ens är en faktor i bedömningen av deckarkvalitet...

Så hjälp mig - vem av herrarna är bäst? Montalbano eller Barnaby?

5 kommentarer:

  1. Från mig får du ingen hjälp eftersom jag inte ser något av programmen!

    SvaraRadera
  2. Har i och för sig aldrig sett " dem snygge", men dey blir ändå engelsk deckare , alltid. Miljöerna, språket ( engelska är så vackert), Husen, trädgårdarna, takten. Det är liksom långasamhetens lov. Älskar engelska deckare. Varje gång jag ser en längtar jag dit. Fler engelska deckare!

    SvaraRadera
  3. Maj: Alla kan inte se allt, så är det bara.
    Anonym: Jag är benägen att hålla med dig, men "den snygge" är allt värd en titt. ;)

    SvaraRadera
  4. Jag får nog säga att Barnaby är bäst och som du säger (skriver) det handlar om storyn man tycker det verkar så förutsägbart men vips vänder och händer något och det sker ett mord till och den man misstänkt dör - ja att någon överhuvudtaget lever i den byn är en gåta. Men Montabano duger han också - ibrist på bröd får man äta limpa vet du väl ;)Och bert. gumsjuk så tror jag inte det är ngn större fara med det...:)

    SvaraRadera
  5. Barnaby är bäst som deckare. Men Montalbano skulle jag gärna umgås med... :-)

    SvaraRadera