söndag 27 november 2011

Det blåser i träá i dag!

Håhåjaja, vad det blåser i träden i dag. Berit heter hon visst, den storm som gör att det svajar i ljusen och knäpper i huset. Hon lär vara i klass med Per 2007, säger de som vet någon om sådant.

Visste ni att tropiska cykloner döps med kvinnonamn vartannat år och mansnamn vartannat enligt följande (som jag hittat på nätet, såklart):

För att undvika förvirring gällande tropiska cykloner namnges dessa då man av erfarenhet vet att det är lättare att komma ihåg ett namn än tal och andra tekniska termer. Från 1953 och fram till och med 1978 gavs tropiska cykloner på Atlanten enbart kvinnliga namn men från och med 1979 är det varannan herrarnas som gäller. I östra Stilla Havet introducerades manliga namn ett år tidigare.För Atlanten och östra Stilla Havet används en lista vilken roteras vart sjätte år. Detta innebär att namnen över de tropiska cyklonerna i östra Stilla Havet och Atlanten 2011 återanvänds igen 2017.

Berit, och så även Gudrun 2005 (och förmodligen även Per 2007) döptes vad jag kan förstå av norska SMHI - kanske för att de kommer dit först.
 
I mitt sökande efter ovanstående sanning hittade jag följande konversation på ett forum. Den är inte det minsta sann, men håll med om att den är fyndig:  

- Den storm som beräknades komma till Sverige i förra veckan hade inget namn i media. Vad skulle den ha hetat och efter vilket system väljs dessa namn (ex "stormen Gudrun")?
 - Skulle gissa att det är höjdare på SMHI som döper dem efter sina svärmödrar.

Här har vi i alla fall bunkrat upp med vattenflaskor och fulladdade telefoner, för man vet ju aldrig om det blir strömavbrott. I morgon bitti ska jag dessutom till Göteborg och hålla kurs, så jag hoppas att det inte ligger några träd över vägen. Men ni vet hur det är med livet på landet - fullt av överraskningar!

Dagens bild får bli ett par fåglar jag råkade på när vi var i Rügen, visst är de söta? Blåser det runt knuten hos dig i dag?

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det inte finns någon svensk tradition att döpa dem, därför tar vi broderlandets namn på dem.

    SvaraRadera
  2. Ja, så är det förmodligen. Bara en stund efter att jag skrev inlägget försvann strömmen här i 1,5 timme.

    SvaraRadera
  3. Nu är vi med på banan igen. I söndags försvann såväl el som telefon o ADSL. Efter tre timmar fick vi elen igen och idag så har vi åter kontakt med yttervärlden. Men så är livet här i glesbygden (4 km från Kinna C).

    SvaraRadera