torsdag 15 december 2011

Ett litet stim, minsann

Trogna läsare vet att jag gillar att tävla på nätet och att jag har bråda tider just i julkalenderperioden. Och vet ni - det har faktiskt börjat ge lite utdelning.

Häromdagen vann J en jullåda från Hemgården (även om jag möjligen tävlade i hans namn) och i den lär det finnas en julskinka och annat smått och gott. Sådant underlättar för en stressad husmor och husfar. Och  i dag har jag fått dels ett vinnarmail om en reseplånbok (kan vara bra att ha) och en riktig höjdarvinst för en schlagergalning som jag - hotell, resa, biljetter och vip-nånting vid schlagerfinalen i Globen i mars!!

Rimmet handlade om att J gillar hårdrock mer än schlager och att jag ville omvända honom, typ. Så här lät rimmet:

Att spela högt och vrida upp volymen,
det är Melodifestivalskutymen.
Och det är ingen familjehemlighet,
att jag gillar "musiktävlingarnas kunglighet".

Om jag detta härliga pris vann
tar jag med min hårdrockstokige man,
Han tycker att schlager suger
och att bara gnisslande gitarriff duger...

Efter en helg i Globen med Christer Björkmans gäng
kanske han måhända gnolar med i nån refräng?
Ja, möjligen blir musiken här hemma aldrig sig lik
om han äntligen får lyssna på riktig musik!

Ja, jag vet. Mina rim är sällan några litterära mästerverk, men det är ändå kul att sitta och leka lite med orden. Jag har ju vanligen ett professionellt förhållande till orden, så ett rim då och då livar upp. Andra går in till jobbarkompisarna och pratar strunt en stund när de vill inspirera sig, jag sätter mig och kör ett rim. Konstigt nog har jag däremot aldrig fastnat för traditionen att skriva rim på julklapparna.

Dagens bild får bli en grej jag såg på Facebook. Kanske lite elakt men vi kan väl klassa in det under alla de märkliga skyltar jag brukar samla på. Hur är det - skriver du rim på dina julklappar? 


6 kommentarer:

  1. Men grattis till Globen-vinsten, vetja :-)

    Gillar alla dom modala satsadverbialen eller vad det är (kanske, måhända, möjligen) :-)

    SvaraRadera
  2. Det blev lite väl anonymt där, Mona B här :-)

    SvaraRadera
  3. Men åh Grattis! Då kanske vi syns i Globen, jag har haft förmånen att få följa med in på VIP de senaste två åren, och hoppas jag får det även nästa år. Inte för att jag är så förtjust i musiken, utan för att jag gillar mingel, champagne och mat. :-)

    SvaraRadera
  4. Mona: Jag hade nog listat ut att det var du i alla fall; bara en riktig språkkonsult gillar modala satsadverbial och framför allt vet vad de heter. :)

    Singelmamman: Tackar - det ska bli jättekul!

    SvaraRadera
  5. GRATTIS! Fint rimmat! /M.

    SvaraRadera
  6. Grattis till vinsten! Själv är jag en trogen följare av melodifestivalen! Och nej, det blir oftast inga rim på klapparna, vi har inte riktigt lyckats få in den traditionen även om jag då och då klämmer till med ett rim!

    SvaraRadera