tisdag 13 april 2010

Ärlighet varar längst

Jag ska avslöja en sak: Jag har ett ganska invecklat förhållande till Skövde. Visst, det är säkert en ganska trevlig stad, och min erfarenhetsram är ganska snäv - Skövde station och en kurs en gång i tiden. Men järnvägsstationen är sååå tråkig.

Jag är därtill fascinerad av (några av) de skövdeitiska ungdomarna.

Det står alltid ett gäng på station, inte vet jag vad de väntar på. De har alla hoodjackor, killarna har keps, gärna en grön militärkeps - vi pratar ju om Skövde, militärstaden. De pratar inte så mycket med varandra men de röker hela tiden och den korta stund de inte har en cigg i munnen spottar de på marken. Oavbrutet. Det är säkert.

Jag tänkte i dag att om en stackars myra hade letat sig ut på perrongen för en första sommarpromenad måste den stackaren ha trott att syndafloden hade kommit, om han eller hon hamnade under denna skur av spottloskor. Urk.

Nu gäller ju inte detta alla ungdomar, och inte bara i Skövde, men det är där jag har haft tid och möjlighet att notera det på senare dit. Och nu har jag i alla fall fått spotta ur mig några verbala loskor. Det kanske är lika illa det? Nej, det kan jag inte tycka.

Kvällen tillbringar jag på ett hotellrum i Stockholm.

Hotellet är nytt, väldigt fräscht och så, men utsikten är Västerbroplans alla vägkorsningar, så draperierna är redan fördragna. Dagens bilder kommer från hotellrummet - visst är det snyggt?

Jag har redan tagit mig ett lååångt bad. Att jag sedan kom åt knappen för duschen av misstag när jag skulle sätta på badvattnet, och att duschstrålen var riktad åt mitt håll, se det är en helt annan historia. :-)

Jag bjuder också på en dagens låt - No Spitting On The Bus med Steve Gibbons Band. En riktigt bra gammal dänga från 1978. Lyssna - här.

Kan du förresten förklara varför (allt för många) unga människor och karlar i kostym alltid ska spotta på gatan?





6 kommentarer:

  1. Har också funderat på det där spottandet. Har män överskott av saliv eller? Och varför har dom det då bara utomhus - för inte går dom och spottar inomhus i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Nej, och det ska vi väl vara innerligt tacksamma för. :-)

    SvaraRadera
  3. Värre än spottandet är män som älskar att kissa ute. Min svåger till exempel har ett speciellt ställe i kanten av trädgården där han ständigt plockar fram apparaten för att kissa. Han har då ca 10 meter till toalett inne. Pappa likadant, så fort han är ute på landet, dvs 50 meter hemifrån, ska den ut. Har svårt att se poängen.

    SvaraRadera
  4. Man får väl hoppas att det växer bra där de kissar, kvävet lär vara bra för grödorna...

    SvaraRadera
  5. Ann Sofie Wahlberg14 april 2010 kl. 19:12

    Tror det har något med revir att göra! :-) Primitivt :-)

    Åh vilken lyxkvinna du är Petra, bor på hotell titt som tätt!

    SvaraRadera
  6. "Ja, primitivt var ordet", sa Bull. Och vad gäller lyxliv, så är hotellfrukostar det bästa jag vet. :-)

    SvaraRadera