söndag 27 juni 2010

Vilken härlig helg!

Nu är midsommar över för den här gången, och vilken skön helg det har varit! Midsommarafton bjöd på umgänge, fotboll, kubb, midsommarstång, sill och nubbe (för en del), grillat. Allt som hör till. Vi var hos bekanta i hela 11,5 timmar och hade det jättetrevligt. Tack M och G för detta!

Frampå nattkanten blev det en promenad hemåt på 2-3 kilometer i skogen och sommarnatten. Det är i sig en upplevelse.

Några timmar mitt i natten är det ju inte ljust, inte mörkt, utan bara någonstans däremellan. Jag och grannen K promenerade hemåt genom tysta Månstadsskogar. J då? Jo han och grannen C stannade till på vägen vid ett annat kalas så han kom hem på morgonkvisten. Pigg ändå. Beaktat. ;-)

I övrigt har vi varit i paradiset Simmesjö. Spegelblank sjö och fullmåne. Det är inte undra på att svenskarna betraktas som ett naturromantiskt folk. Det är ju otroligt vackert.

Jag hade förresten ett språkligt uppdrag från midsommaraftonskvällsdiskussionerna (- visst är svenskan ett ljuvligt språk, man gör vilka ord man vill!) Jag skulle ta reda på var ordet toffelhjälte kommer från. Nej, vi pratade inte om någon vid kalaset närvarande, men frågan kom upp. Nu har jag luskat, och detta fann jag:

Ordet är känt sedan 1896. Att stå under toffeln, (från ty. "unter dem pantoffel stehen") är ett uttryck som används med syftning på skon som symbol för herravälde och toffel som typisk kvinnlig eller hemmabetonad fotbeklädnad. Ytterst anses uttrycket komma från Asklepios yttrande till Herakles: "Jag blev aldrig som du slagen med Omfales guldsandal."

Så redan de gamla grekerna stod under toffeln alltså? Man lär sig nya saker hela tiden! Dagens bilder är några stämningsbilder från helgen. Har din helg varit bra?





4 kommentarer:

  1. Verkar som att varenda kotte haft en härlig midsommarhelg när man kollar runt, så som det ska va:)

    Vår helg har också varit lugn och skön!

    SvaraRadera
  2. Tur att det finns flera "världens bästa man" så de räcker åt oss alla;)

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar bild över Simmesjö! En riktig 10 poängare. Ha en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Och jag lär mig ofantligt mycket varje gång jag läser din blogg! Fantastiskt härligt! Kram

    SvaraRadera