måndag 9 augusti 2010

Livet på landet

För inte så många dagar sedan var jag på banken. Vi har en liten bank här i närheten, där man måste ringa på en dörrklocka för att bli insläppt. Det är bra tycker jag, för det är ju just småbankerna som är utsatta för rånförsök titt som tätt.

Utanför den lilla, lilla banken finns en liten parkering. Jag svängde upp där med stora min Jaguar (skoja bara!), Men Mini Coopern svängde upp i alla fall. Döm om min förvåning när jag ser att det på närmaste parkeringsplats står en bil, som har dörren öppen, nycklarna i och en vidöppen handväska på passagerarsätet. Inte en bilägare i närheten dock, för hon stod inne på banken, fullt inbegripen i ett "har du förresten hört"-samtal med kassörskan.

Sådant händer inte i stora staden, och om det skulle hända skulle biltjuven bara tacka och ta emot.

Jag tycker förvisso att det kanske är aningen dumdristigt att lämna nycklar och handväska i en bil med öppen dörr, men samtidigt är det så tryggt på något vis. Bilägaren litade på sin omgivning på ett sätt som åtminstone inte jag gör i den omfattningen.

Eller så var hon bara tankspridd! :-)

Dagens bilder blir ett par nya näckrosbilder från paradiset Simmesjön. Nu har de slagit ut lite mer än senast. Visst är det vackert! Har du förresten börjat jobba efter semestern ännu?



3 kommentarer:

  1. Du har en väldigt bra kamera. Eller är det möjligen hon som står bakom som är väldigt bra?

    SvaraRadera
  2. Nu har jag en inre kris, för det var Janne som tog just de här bilderna. Men jag har en bra kamera, så långt sant. :-)

    SvaraRadera
  3. Dumdristigt är nog bara förnamnet, men i den bank jag tror du pratar om är det viktigare att skvallra...ler. Men det kan bli dyrt skvaller...
    Kramar Pia

    SvaraRadera