måndag 16 augusti 2010

Ord är inte alltid vad de verkar vara...

Två gånger den här veckan har jag bott på hotell, och två gånger har jag noterat något som jag inte tänkt på förut.

När man ska se på tv får man ju välja om man vill se tv, hyra film, se menyer, beställa väckning osv. När det gäller tv finns det ofta "vanliga kanaler" och "erotisk film" att välja på. Detta är, förmodar jag, föranlett av diskussionen om porrfria hotell. Jag förmodar att många (kloka) företag inte vill betala eventuellt porrfilmstittande för sina anställda.

(En parentes i sammanhanget kan ju vara att uttrycket "porrfria hotell" nog inte blir riktigt rättvisade. "Porrfilmsfria" vore nog mer rätt.)

Hur som helst - på båda dessa hotell noterade jag att man kunde beställa "hela utbudet" genom att trycka på en viss knapp. På det ena hotellet stod det uttalat att detta skulle specificeras på fakturan som kommunikations-nånting (minns inte nu) och på det senaste stod det att fakturabenämningen var "Multimedia".

Jaja, så kan man göra om man vill luras med orden. Pfft...

Den första kedjan var Elite och den andra var Marriott Courtyard. Det skriver jag gärna ut. Folk får göra vad de vill på sina hotellrum, men att hotellet omformulerar det så att det passar för kundernas avdragsgilla "hotellkonto" gör mig sur!

Men i övrigt var Stockholm sig likt. Vägarbeten och omvägar, och en fullständigt bedårande utsikt där jag var. Men nu är jag på väg hem - inte illa det heller. Dock tror jag att något litet barn i kupén behöver byta blöja, det var fy vad det luktar. Det blir nog mat i restaurangvagnen i stället för vid sittplatsen i dag.

Vad ska du äta för gott i dag?

4 kommentarer:

  1. Det blev rotmos med fläsklägg, en av mina favoriter. Det är nästan onödigt gott.
    Tänk vad mycket i samhällsutbudet som avdragsgillsanpassas (nytt ord). Många goda skatteintäkter som förloras.

    SvaraRadera
  2. Åh rotmos... Så gott!

    Ja, detta med avdragsgillsanpassning (gillar det ordet) är nog otroligt vanligt. Det handlar visserligen om porrfilmernas vara eller icke vara, men det handlar också om huruvida vi alla ska betala för detta.

    SvaraRadera
  3. Antar att ditt företag inte betalar för Multimedia då?

    SvaraRadera