lördag 6 november 2010

Från ganster, via thriller till en riktig klassiker!

Det här är verkligen en filmhelg. I går kväll hade vi ett Månstadsgäng trevlig här på taco och Smala Sussie - en värmländsk gangsterkomedi. Jag såg den för jag vet inte vilken gång i ordning, och jag hittar nya saker i den varje gång. I går såg jag r,wz, att det står "wraplar" på skylten utanför pizzerian i stället för "wraps". En otroligt liten detalj i sammanhanget, men ändå - jag har aldrig sett det.

Kvällen var jättetrevlig och min varma (och goda, om jag får säga det själv) chokladsås heter numera Smala Sussies chokladsås.

I dag har jag varit i Borås och sett gratisbio på fina Röda Kvarn - en kommunalägd biograf som visar lite smalare filmer än de stora kassasucceerna. Man visade den spanska filmen Hierro, som handlar om en kvinna som förlorar sin son under en färjetur till ön Hierro. Hon söker efter honom och otäcka saker händer. Filmen kallas för en skräckfilm, men jag tycker nog att det var mer av en psykologisk thriller. Lite tunn story kanske, men väldigt läckert filmad med många snygga scener.Tack för det tipset, A-S!

Och nu i kväll kommer en verklig favvis på tv - Fönstret mot gården av Alfred Hitchcock. Det är en svartvit thriller som är en verklig favorit. Även den har jag sett flera gånger, men en riktigt bra film blir bara bättre med åren. Så nu ska jag ta ett glas vitt och mysa ner mig i soffan med J och katterna.

Dagens bild får bli kvällens film. Dock missade jag Idol i går. Såg du det? Vem var bäst? Är det värt besväret att titta på reprisen i morgon?

4 kommentarer:

  1. Jag ser aldrig på Idol. Men det är på ibland när tonåringarna är hemma. Sjäv ser jag en gammal brittisk deckare.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen inte dumt det heller. :)

    SvaraRadera
  3. Halka in på din undran över ordet stalka. Min sambo har en stor passion och det är film. Är detta en vanligare företeelse bland kvinnor? Dom fåtal gånger jag ser film har det varit en positiv känsla efteråt. Filmen är den centrala rollen i ett belöningssystem enligt mig själv. Idag har jag varit duktig, ikväll blir det en bra film. En stund som sällan infinner sig. Född oxe, en enkel förklaring kanske?

    SvaraRadera
  4. Bättre då att vända på perspektiven - i dag är jag duktig för jag tittar på film. Då blir det nog mer tittat, för min del i alla fall. Född våg, gillar att vända på perspektiv. :)

    Jag är inte alls säker på att film är kvinnligt dock, de största filmtokar jag känner är nog män. Däremot blir en del av dem mer fokuserade på filmen i sin helhet än på själva upplevelsen. Vem spelar vilken roll? Vad var hon/han med i tidigare? Vem har skrivit filmmusiken? Eller så är det vanligt cineastbeteende oavsett kön, förresten.

    Jag tycker dessutom att det är helt ok, riktigt bra ibland, att se om en gammal goding. Som i går när jag såg om Fönstret mot gården, eller i förrgår när Smala Sussie gick för jag vet inte vilken gång i ordningen.

    SvaraRadera