torsdag 20 januari 2011

Jag - en varulv?

De lärde tvistar om huruvida fullmånen påverkar sömnen eller inte. Jag vet att den gör det. Det spelar ingen roll om jag vet att månen är så full att den håller håller på att spricka eller inte, jag sover som en kratta ändå. Eller rättare sagt - jag sover nästan inte alls.

Jag sökte lite på nätet och hittade en artikel som styrker min tes, även om den också menar att det är en myt. Pfft, säger jag - ska inte media komma med sanning och bara sanning? Hålla på sådär och komma med två teser?

Men ska jag vara ärlig är jag inte säker på att man kan lita på en artikel som skriver "Schweiziska forskare" med stort S mitt i meningen, typ: "Det hävdar i alla fall Schweiziska forskare". Det är ju bara ett vanligt adjektiv, för bövelen! Om du är intresserad (ändå) finns artikeln - här.

På tal om månen. Har ni tänkt på att Fredrik Åkare och fröken Cecilia Lind dansar i 14 dagar i Cornelis ballad om de två? I första versen står det:

Från Öckerö loge hörs dragspel och bas
och fullmånen lyser som var den av glas.

Men i sista versen står det:

Och stjärnorna vandra och timmarna fly
och Fredrik är gammal men månen är ny.

Och mellan nymåne och fullmåne är det som bekant 14 dagar. Sådant noterar man när man är språknörd. :-)

I övrigt har jag haft det jättetrevligt i dag, inte minst tack vare fikat med nyvunna och nyfunna bloggkompisen Anna. Vi satt och tjatade i nästan en timme som om vi hade känt varandra i evigheter! Både kaffet och umgänget smakade verkligen mer i form av en ny bekantskap som jag hoppas att jag får anledning och möjlighet att odla.

Jag har faktiskt bloggat i nästan exakt ett år nu, och det har verkligen berikat både mitt språk och mitt liv. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Tack ni som läser! Det började som en väldigt introvert företeelse, mest för min egen skull, men nu vet jag ju faktiskt att ni är några som läser. Det värmer verkligen.

Dagens bild får bli tussilago. Varför? Jo, i morse märkte jag för första gången att det faktiskt är lite ljusare på morgonen nu än det var för några veckor sedan - det första vårtecknet alltså! Har du sett något enda litet vårtecken ännu?

8 kommentarer:

  1. Forskare som är Schweiziska kan man ju inte lita på!
    Annars kan de ju varit så att de dansade med två veckors mellanrum?

    Tack för mycket trevlig fika, en timma försvann på fem minuter! Hoppas vi ses snart igen!

    Vårtecken.....nää, tack och lov för det blir så trist när det blir bakslag. Å andra sidan fick jag en stark vårkänsla härom natten när jag satt på balkongen och rökte. Det var ett par plusgrader och regnet strilade liksom våraktigt.

    SvaraRadera
  2. Bara att stava schweiziska... nåja. Men nä jag påverkas inte av fullmånen. Inte mer än melankoli, mens, massor av finnar, motigt, och allmänt modlös. (jag överdriver lite, men nog sjutton påverkas väl vi, om nu ebb och flod kan påverkas)
    Vårtecken? Ja, asfalten i city är snöfri! Jippi. Snart kan vi ta vinlunch på Vetekattens uteservering. :-D

    SvaraRadera
  3. Anna: Sådana där alternativa tolkningar som att de dansar två gånger är ju inte alls lika roliga. :)

    Singelmamman: Åh, jag längtar efter både vår, vin och vänner!

    SvaraRadera
  4. Det bor en varulv i andra sidan Månstad också! Det där ylandet du hör om natten...det är jag...ler. Jag tror de dansade flera gånger innan de kysstes...Kul att träffa bloggkompisar. Du skall inte med till Hjo 7 maj och träffa ett gäng bloggare som har loppis? Trevlig helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Pia: Det låter kul med bloggloppis! Undrar om de säljer massor med gamla uttjänta datorer och utslitna tangentbord?? :)

    Nu är ni två som tror att de dansade flera gånger, så jag var ju tvungen att kolla hela texten igen - och min tolkning är i alla fall att storyn gäller en enda kväll. I alla fall vill jag att det ska vara så. :-P

    SvaraRadera
  6. Dåså, då dansade de två veckor unde en kväll då =D
    Bloggloppis...tänker mig rader av slitna möss!

    SvaraRadera
  7. Men då! Nu kommer jag ju alltid tänka på det när jag hör Balladen om Cecilia Lind! Jag får lägga den till sången där "han tar upp ett munspel ur sin tomma ficka" och "för den hon vill ha, det är jag".

    SvaraRadera
  8. Anna: Ja, jag tror också på slitna möss och annat datoraktigt, men jag tror att det blir kul. Ska du med?

    Maj: Munspelet ur tomma fickan har jag inte tänkt på, men så dumt - så klart!

    SvaraRadera