söndag 24 april 2011

Sommartider hej hej!

Och vips blev det sommarvarmt. Tänk att vädergudarna lyckades tajma in en ledighet med jättefint väder, tack för det. Det var faktiskt bara några veckor sedan det var snö och kallt - minns ni det? Jag är ju ingen snögumma. Jag förstår inte vitsen med sådant som är vitt, kallt och blött på en och samma gång.

När vi blir pensionärer snackar vi spanska solkusten eller nåt, och därom är J och jag nog rörande överens om - åtminstone om drömmen. Vad det sedan blir är ju en helt annan sak!

Helgen har hittills varit ljuvlig. Barnen (varav den yngsta är 19 år...) med respektive var här på fredag och åt. Det var faktiskt första gången i mitt 49,5-åriga liv som jag gjorde kyckling i ugn, ni vet sådär från grunden. Vi stoppande in ett gäng citronklyftor i kycklingen - om det var bak eller fram vet jag inte, men det fanns en öppning där i alla fall. :-) Sedan stoppade vi in färsk rosmarin och vitlök under skinnet. Rackarns vad gott det blev! Till dessert blev det Nutellaglass och det var inte dumt det heller.

Därutöver har vi bland annat rensat rabatter och vinbärsland, grejat i stugan, varit på påskkalas hos grannen, tvättat grönt på huset och inte minst lagat vattenpumpskabel. Det sistnämnda var jag inte det minsta inblandad i mer än att vi på långfredagskvällen insåg att det inte fanns något vatten, vilket innebär att det inte går att spola på toa , att det inte går att koka kaffe osv. Kul inledning på storhelgen, eller hur? Vi klarar oss förstås alltid men grannen P har ju dryga 40 kor som måste ha vatten.

Men det hela löste sig på påskaftons morgon, då den lokala rörfirman ryckte ut.

I dag har vi varit på utflykt i omnejden tillsammans med G och R. Tanken var att vi skulle åka till Hyssna kvarn och fika, men där var det stängt. Så synd, för det är ett jättefint utflyktsmål som jag härmed tipsar om. I stället hamnade vi vid sjön Lygnen där det var spegelblankt och så vackert. Utflykten slutade med pizza i Svenljunga och fika på Norrgården i Månstad, och sämre kan man ju avsluta en utflyktsdag.

Vi åkte hemifrån vid 11-tiden, och lite leende kunde jag konstatera att vi var fyra personer som en påskdag var ute och åkte förmiddagsbil. Det hade inte hänt för 20 år sedan. Börjar vi månne bli medelålders? Hoppas det, för det är ett liv jag gillar!

Dagens bilder får bli några påskabilder, förstås. Har du haft det bra i helgen?

Två ljuvliga föl som går i hagen utanför huset här hemma.

J monterar ett fällbart bord i stugan - yey, vad bra!

Och överallt finns det vitsippor. Överallt!

Otroligt vackra sjön Lygnen. Till vänster på bryggans brädor finns sponsornamn inristade.

1 000 nyanser av grönt - björkarna brister verkligen nu!

3 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder från en ljuvlig ledighet! =)
    Här har varit allt annat än ljuvligt och nosen har inte sett solen sedan i fredags...och kommer inte göra det än på nån dag eller två. Nåja, soffa, film, filt & kramgo dotter är inte fel det heller.

    SvaraRadera
  2. Läcker bild på bryggan! Och väldigt fiffigt och intressant med sponsornamnen.

    SvaraRadera
  3. Ja en alldeles fantastiskt bra. Fina bilder.

    SvaraRadera