söndag 29 juli 2012

Blixtar och dunder

Uj vad det åskade igår - riktiga dundersmällar här i Månstadstrakten, och jag som verligen hade tänkt blogga och allt! Men livet på landet gör att man far runt som en toka och rycker ur alla sladdar, snabbare än f-n kommer i tofflorna på morgonen.

(Det sistnämnda är ett ordspråk som en före detta arbetskamrat för många år sedan ofta använde. Visst är det charmigt?)

Sedan sist har det väl inte hänt så mycket. Lite jobb (läs: mycket), men nu tänker jag mig att vara ledig ett tag. Det ska bli väldans skönt. Det är egentligen inte riktigt synd om mig i alla fall, för jag har gjort i ordning en skrivarstuga här i sommarstugan där jag brukar sitta från tidig morgon och en bit fram på dagen, innan solen ligger på allt för mycket. Det där med solen har ju i och för sig inte varit nåt så stort problem den här sommaren, men den senaste veckan har det ju varit varmt som attan. Skönt!

Jag har berättat för er tidigare om min mamma A som numera har blivit med Ipad. Det har fått den effekten att hon mailar till mig lite då och då, och det är oftast snabba, rappa kommentarer om något hon läst eller hört. Ett par exempel:

För ett tag sedan gjorde man ju en stor vetenskaplig upptäckt, om ni minns. Då mailade mamma:

"Nu har de äntligen hittat Higgs partikel. Och jag som har letat och letat!!!"

Och i veckan föranledde Eskil Erlandssons Sommarprogram följande meddelande:

"Jag har lyssnat på Sommar. Hade jag varit yngre och suttit i riksdagen, så hade hon inte fått denne man!"

Där drar jag väl en lättnadens suck att hon inte sitter i riksdagen. Jag menar - Eskil som styvpappa? Inget fel på honom förvisso, och hans Sommarprogram lär har ha varit mysigt så jag ska lyssna ikapp det endera dagen, men ändå... Men håll med om att mamsen är rapp i tanke och ord. Hon har också yttrat att det spelar ingen roll om hon hamnar i himmel eller helvete: "För jag känner folk på båda ställena."


Dagens bilder får bli några upplevelsebilder från den senaste veckan. Först får ni en liten pippi (inte större än en golfboll) som jag mötte på en morgonpromenad. Jag har ingen aning om vad det är för sort - vet du? Sedan får ni en bild från en dagsutflykt vi gjorde förra helgen - till Mandys Diner i Älvsered - en restaurang med 50-talstema. Den kan jag verkligen rekommendera. 

Som sagt - vet du vad det är för pippi? Och har du haft det bra på sistone?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar