onsdag 20 januari 2010

Vad är frihet?

I går fick jag en fråga om hur frihet definieras enligt Socialdemokraterna, och om det är ett viktigt värde för partiet. Det är inte den allra enklaste fråga att svara på i några meningar. Dessutom gör ju jag min egen tolkning genom mina egna livsglasögon.

Men - så här blev det till slut:

"Frihet har ett otroligt viktigt värde. Men frihet är inte att vara fri från ansvar utan det handlar om frihet att leva ett gott liv.

I partiprogrammet står det skrivet om frihet från yttre tvång och förtryck, hunger, okunnighet och fruktan för framtiden och om frihet till delaktighet och medbestämmande, till egen utveckling, trygg gemenskap och möjlighet att styra sitt liv och välja sin framtid.

En sådan frihet förutsätter solidaritet med varandra. Frihet är alltså inte att strunta i andra utan att bry sig om varandra. Frihet till medbestämmande kan t.ex. handla om att vissa saker faktiskt bör vara politiskt beslutade, för politiker kan man ju ställa till svars och avsätta.

Frihet från förtryck handlar om att vi måste ha regler mot t.ex. aga. Det är inte frihet att ha rätt att slå sina barn.

Frihet från hunger handlar om att vi har ansvar för andra människor, även i andra delar av världen. Frihet är inte att slippa betala bistånd utan tvärtom kanske att göra det."

Så skrev jag i går.

Men frågan väckte tankar som fanns kvar även nu på morgonen. En kompletterande tanke blev "Min frihet får aldrig leda till ofrihet för andra."

Nog om detta, dags att börja arbeta.

Dagens bild är en husbåt i Amsterdam. Jag var där i höstas med min syster och hennes två döttrar - mina absoluta favorittjejer! Vi hade det så mysigt i regn och sol, på uteserveringar och museum. Amsterdam var dessutom en häftig stad som jag gärna återvänder till.

7 kommentarer:

  1. Så här ser ju Thomas Di Leva på saken :-)

    http://listen.grooveshark.com/#/song/Vad+R+Frihet/23716706

    SvaraRadera
  2. Varför lyssnar jag så sällan på Thomas Di Leva numera? Det var perfekt örongodis kl. 07.56 - tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. "Freedom is just another word for nothing left to loose" En annan tolking. Av Janis Joplin. Tål dock att diskuteras! :)

    Gillar bilden! Förvånansvärt soligt! ;)

    SvaraRadera
  4. Jossan: Ja, verkligen ovanligt soligt - finns en del blötare bilder också, på flera sätt. :-)

    SvaraRadera
  5. Hej. Hittade din blogg när jag tjuvläste min frus feja.
    Var tvungen att kommentera din tolkning av frihet. Tycker att den är som poesi, lika vacker.
    Ha det gott
    Janåke

    SvaraRadera
  6. Tack Janåke! Så glad jag blir - jag är inte van att skriva personliga texter som andra får läsa, så berömmet värmer verkligen. :-)

    SvaraRadera