onsdag 12 maj 2010

En tänkbar affärsidé?

I dag kom schlagerboken - tralala, vad jag blev glad! Och genast rusade jag (nåja) in till pianot och satte mig att spela. Men hu vad illa det lät.

Pianot är ruskigt ostämt, inte tu tal om det. Men därtill är jag nog lite för otränad för att göra mitt gamla Malmsjö Student riktig rättvisa. Pianot har funnits i familjens ägo i dryga 40 år; jag började spela när jag var i sexårsåldern, tror jag.

Det är kul och så, men jag har ingen talang. Ett krasst konstaterande, men icke förty (snyggt uttryck!) sant. En del har det där i sig, som min gode vän M, men jag gör mig bäst som tacksam publik.

Dock har jag kommit på en idé. Schlagerförfattare, vad tror ni om det?

Rimma, timma, glimma.
Stjärna, gärna, värna.
Råda, båda, klåda.
Hjärta, smärta... fjärta?


Nja, jag får väl jobba lite på det där med rimmen. Men när det gäller musiken har jag fått värsta tipset. Kolla in den här youtube-filmen. Den visar att med fyra ackord kan du skapa vilken hit som helst - och många har redan gjort det.

Länken finns - här. Den är otroligt sevärd.

Dagens bild får bli Njord - väderguden i den nordiska mytologin. Enligt Wikipedia var han far till Frej och Freja med sin första, okända hustru, som också var hans syster. Låter väl sådär...

Hoppas hur som helst att han tänker på Månstad i kväll, när folk ska dansa i parken, för just nu regnar det nämligen. Så snälla stödtänk på oss i kväll och håll alla tummar och tår!

Spelar du förresten något instrument?

4 kommentarer:

  1. Snygg bloggdesign ;-) Och du har visst talang, det är jag helt övertygad om. Lite för otålig, bara!

    SvaraRadera
  2. Så du spelar piano fortfarande. Ett råd köp ett elpiano, jag gjorde det för några år sedan. Fint pianoljud och behöver aldrig stämmas. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Det enda instrument jag skulle tänka mig kunna spela är positiv. Har sett dem på gatorna i Sofia Bulgarien bl.a. De vevade och ut strömmade skön (nåja skön) musik.

    SvaraRadera
  4. Maria: Ja, visst är designen snygg. Hittade den hos en bekant faktiskt. ;-) Den jag hade valt som sommarvariant blev nämligen lite för gråtonad bakom, tyckte det såg svårläst ut.

    Anette: Jag plingar bara någongång, men du spelar alltså? Kul! Elpiano är nog ingen dum tanke, lite mindre och smidigare dessutom.

    Janåke: Att spela positiv passar dig perfekt. Du är ju det - positiv alltså! :)

    SvaraRadera