tisdag 18 maj 2010

Första utelunchen

I norra Sverige lär man ha jättevarmt. Kul för dem - eller nåt. Jag saknar verkligen sommarvärmen nu. Slutet av maj kan ju vara jättehärligt! Men här i Månstad är det fortfarande lite småkallt för årstiden.

Jag är visserligen inte en sådan där person som minns hur det var - kalla vintrar, sena vårar, hösten 1983, september 1996 osv. En del är ju helt otroliga på att komma ihåg sådant. Själv har jag svårt att komma ihåg vad det var för väder i förra veckan...

Men i dag kunde man sitta ute och äta lunch för första gången. Alltid något. Och häggen håller på att spricka ut nu - det är nästan fråga om timmar. Jag tror dessutom att det blir årets första rabarberpaj i helgen. Kanske den enda, för jag har en förmåga att inte ta vara på mer än till just en paj. Samma öde till mötes går de röda vinbären. Vi har mängder varje år, men jag tycker nog att det är lite för surt.

Så är det någon som är sugen på rabarber (nu) eller vinbär (längre fram i sommar) är det bara att titta förbi.

Dagens bild får bli en favorit i repris. Snygge Alfred blev nämligen vald till Månadens katt på www.kattsajten.se - yipiee! Han vann tre kilo kattmat av en sort han inte äter. Men äran, mina vänner - den gör matte stolt. Att det var jag själv som nominerade honom begriper nog de flesta som känner mig. :-)

På tal om väder förresten - har det varit varmt och gott hos dig i dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar