måndag 14 juni 2010

Vad är det med mig och Falköping?

Vad är det med mig och Falköping? Häromveckan när jag skulle ta buss från Skövde till Ulricehamn fick jag jaga gatlopp där för att komma med rätt buss, och i dag när jag skulle till Skara, så var det överkryssade Skaraskyltar över hela Falköping, så jag fick köra runt som värsta irrhönan.

Då tackar jag för GPS;en, och jag är övertygad om att GPS betyder Ge Petra Styrhjälp - för det är precis vad den gör!

Det måste medges att den inte funkar jämt; när jag skulle från Markaryd en gång hade den verkligen inte förstått att det fanns en ny fin motorvägsbro. Jag irrade runt under den där bron i en timme tror jag, dvs. jag passerade de stora pelarna med motorvägen som himmel ovanför mig, medan jag och min lilla bil körde på vägar som blev mindre, och mindre, och mindre...

GPS:en kände väl på sig (i den mån de har ett känsloliv) att något var fel. Med allt intensivare röst ropade den nämligen förtvivlat "Gör u-sväng! Gör u-sväng!"

Eller ska jag vara riktigt ärlig så var förmodligen rösten inte alls allt intensivare, men det kändes så. Det gjorde det verkligen. Jaja, GPS är bra - men med förnuft. Det är väl den slutsats jag kan dra av det.

Dagens bild får bli Skara domkyrka. Den är onekligen väldans pampig, framför allt med tanke på att den ligger i en kommun med "bara" runt 18 000 invånare. Kyrkan lär var en av Sveriges största, och den är jättevacker. Väl värd ett sommarbesök alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar