torsdag 16 september 2010

En medborgerlig plikt - och rättighet

I dag har jag varit och röstat i Månstads bygdegård. Det är första gången under mina 12 år i Månstad som vi har haft möjlighet att rösta "på hemmaplan" vilket kändes kul. Dessutom är J valförrättare i år, dvs. en sådan där som prickar av dem som röstar. Se, det är ett viktigt uppdrag!

Att rösta är något fint, tycker jag, något som jag gärna gör.

Jag har full respekt för att människor tycker att det är svårt att välja, men jag tycker att du ska ta dig en rejäl funderare över vilket Sverige du vill ha och sedan gå i väg till närmaste vallokal så snart som möjligt - senast på söndag! Jag lovar att respektera vilket val du än gör.

Jag minns när jag bodde i Årsta och tanterna klädde upp sig i fin kappa och hatt för att gå och rösta. För dem var det en verklig rättighet, något som de kände inte var för givet utan något som de var stolta över att få göra. De var så fina! Vi måste också förstå att demokratin inte är självklar.

Dagens bild föreställer några vargar i djurparken. Vet inte varför jag kom att tänka på det - kan det bero på att det är partiledardebatt på tv nu? Hmm...

Har du röstat ännu?


2 kommentarer:

  1. Jepp, röstade redan i tisdags förra veckan.
    Har idag omvänt en blå till en röd dessutom så jag känner mig rätt nöjd.

    SvaraRadera
  2. Du hade så fin och stor lgh i Årsta. Och i det allra finaste rummet fick jag bo i! Kan inte tacka dig nog för det. -Jag ska rösta (rätt) på söndag. Kram/M.

    SvaraRadera