torsdag 2 september 2010

Hur orkar de fara och flänga som de gör?

Jag tycker att jag far och flänger en hel del i perioder, men det är platt intet mot hur våra rikspolitiker måste ha det just nu. I dag vid lunchtid var Mona Sahlin och Ingvar Carlsson på torget i Borås och jag var inne och lyssnade.

Och då slog det mig - i går kväll var hon i tv och höll debatt mot Reinfeldt. På dagen hade hon varit i Örebro och talat, och efter Borås skulle hon vidare till Vårgårda. Och så håller det på. Dag efter dag. Hur orkar hon? Det gäller förvisso inte bara henne utan alla dessa som far land och rike runt, med media, entusiaster och antagonister i hasorna hela tiden.

Heder åt alla dem som orkar detta för demokratins skull!

Tidigare i kväll var jag och grannen K ute på en prommis i skogen på typ en timme. Så skönt och fint det var! Jag är benägen att tycka om hösten sådana dagar. Klarblå himmel och ljungen har precis börjat blomma. Det finns massor av ljung häromkring och det är även Västergötlands landskapsblomma.

Det är den enda landskapsblomma jag kan, förutom Värmlands. De har skogsstjärna, lämpligt nog, med tanke på att det är ett smeknamn på hembränt! Dessutom vet jag vad skogsstjärna heter på latin - Trientalis Europea. Varför jag vet det? Jo, det stod att läsa på mjölkpaketen från saliga Värmlands Mejerier i alla år.

Dagens bilder får bli en vacker ljungbild. Vet du vilken din landskapsblomma är?


6 kommentarer:

  1. Ljungen gäller även i Kinna som annars är en autonom republik i Västergötland. Om man vid vissa tider ser ut över åkrarna här så skulle man kunna tro att maskrosen är landskapsblomman.
    När vi njuter av den blommande ljungen så brukar vi drömma tillbaka till Skottland och de otroligt vackra "Glens" med skarpt blommande ljung som vi upplevde.

    SvaraRadera
  2. Trientalis Europea kommer att vara min landskapsblomma, så länge jag lever. /M.

    SvaraRadera
  3. Hann du prata med Mona och Ingvar, förresten? /M.

    SvaraRadera
  4. Hann mest bara hälsa, du vet - det är så många som trängs. Runt mig. :)

    SvaraRadera
  5. skogsstjärna, men som gammal värmlänning vet du redan det.Kram Anette

    SvaraRadera