söndag 5 december 2010

Vilken helg!

Ojoj, vilken helg det har varit. Allt från Scandinavium i fredags med syster och tjejerna - det var så mysigt och inte minst häftigt att se Jay live. (Lovar att jag inte kommer att tjata mer om det förrän möjligen nästa fredag, då han tar hem segern.) I går när jag kom hem var det dags för Tomtepromenaden i Länghem, även det var mysigt. Egentligen - när jag tänker efter - var det väl inte så konstigt att jag var dödstrött i går kväll. :-)

I dag har vi varit ute i mysiga Simmesjö, där vi har sommarstuga.

Den var visserligen vacker även i vinterskrud, men jag längtar till sommaren, när man kan sitta på verandan lägga årets sommarpussel. Det är märkligt, både jag och J gillar att pussla men det blir liksom inte tid till det när det inte är sommaren. Eller ja, det handlar väl om prioriteringar, som allt annat, men sommarpusslandet har blivit en tradition på något vis.

Nu vräker snön ner här i Månstad, så kanske ett pussel hade passat bra ändå?

Jag tänkte bjuda på några godisrecept. Jag har ju haft en tävling på ett forum där jag är med, där de tävlande fick lämna godistips antingen här på bloggen eller på forumet. Några finns här nedan, men här får ni ett till.

Wienernougat
250 g nougat
125 g mörk choklad (max 70%)
100 g flagad mandel

Rosta ev. mandelflagorna gyllenbruna. Smält choklad och nougat på svag värme i en kastrull. Blanda mandelflagor med smeten. Häll upp i en form med bakplåtspapper och låt svalna. Skär i önskad storlek.

Dagens bild får bli en pippi som tar sig en nöt i den fågelmatargrej som jag köpte på Designtorget för ett tag sedan. Den sätts med sugproppar på fönstret, hur enkelt som helst, och det är jättekul att titta på pippisarna när de sitter och käkar. Det känns dessutom som en välgärning i det här vädret. Vad har du hittat på i helgen?


6 kommentarer:

  1. Tränat, varit på musikal, julfestat, tvättat, diskat, städat bland annat köksfläkten, druckit vin, champagne, ätit choklad, handlat lite inför kommande vecka, och framförallt slöat. Och just det ja, spelat in en liten film som snart ska visas på min blogg.. :-)

    SvaraRadera
  2. "Framför allt slöat"? När hann du med det?? Ser med spänning fram mot filmen. :-)

    SvaraRadera
  3. Betyder dagens blogg att vi bör prioritera små pippifåglar framför människor?
    Onkel P

    SvaraRadera
  4. Vet inte, jag får ta och fråga mina katter. Själv försöker jag att prioritera generellt sett. Det är också en uppgift som heter duga. :-)

    SvaraRadera
  5. Det vet i katten.
    Vad menar du med att prioritera generellt sett?
    Onkel P

    SvaraRadera
  6. Att det inte bara gäller pippifåglar, helt enkelt.

    SvaraRadera