fredag 28 januari 2011

Stopp och belägg

Stopp och belägg - det är fredag igen. Och hur gick det till? Veckorna bara rusar iväg. Och nu sitter jag och J i soffan (läst det förut?) och tittar på tv.

Det är fredagsmys à la Norrgården. Men i kväll är det en höjdarkväll på tv - Alice i Underlandet med Johnny Depp som Hattmakaren. Det är en riktigt bra sagofilm, vilket är det bland det bästa jag vet. Dessutom älskar jag allt med Johnny Boy, det är säkert. Två filmtips i lite av samma genre är Big Fish, en underbar rulle, och Kalle och Chokladfabriken - båda regisserade av mästerregissören Tim Burton.

I går blev jag glad, för en ny bekantskap ringde.

Det är sällan man kan sitta och prata i dryga halvtimmen men en människa man bara börjat lärt känna, men samtalet bara rann på. Så kul! Jag har en känsla av att det kan bli många långa samtal där. Har ni förresten tänkt på att det blir allt svårare med åren att få nya bekantskaper? Många har liksom sitt fixat och ordnat sitt liv och sin bekantskapskrets redan, så det är sällan man fyller på med nya vänner. Men ni minns väl slutrepliken i Casablanca?

- This could be the beginning of a beautiful friendship.

Han hade nog rätt där, Bogart.

I övrigt har vi stopp i avloppet i köket. Igen. Det finns bra och det finns dåliga saker med att ha hus, det är sant. Tur att man kan pigga upp sig med god mat och god film - och i morgon drar vi till Göteborgsoperan för att se Sunset Boulevard. Kulturhelg igen alltså. Slutrepliken i den filmen är förresten:

- I am ready for my close-up.

Dagens bilder får bli en ögonblicksskildring från en fredag í Månstad - mat. Det blev fläskfilé i ugn med broccoli, bacon, ketjap manis-sås och ädelost, gratinerad med ost på toppen och serverad med en god sallad, tillagat enligt alla LCHF-konstens regler.

Vad har du ätit till fredagsmyset i kväll?

5 kommentarer:

  1. Det där receptet blir jag gärna vid...

    SvaraRadera
  2. Det finns på den eminenta sidan www.lchfrecept.com och just denna rätt heter "Festlig Ädelfilé" - och där finns massor av annat gott. :)

    SvaraRadera
  3. Jag åt upp den sista biten av grönmögelosten till några pepparkakor. Det blev mitt fredagsmys. Imorgon ska jag fixa badrumsavloppet, för trettioartondegången. Suck.

    SvaraRadera
  4. Ååååh....=D Detsamma!
    Älskar, såklart, Johnny Depp och Tim Burton men har inte sett Big Fish än även om jag faktiskt har den på gammal antik VHS...får ta och damma av den.

    Tror Bogart hade hur rätt som helst!

    Er middag ser grymt god ut! Var den lyckad? Här blev det lchf a la oxfilé, bearnaise och ärtor med smör och flingsalt. Ok, rom & cola kanske inte är lchf men likväl gott =)

    SvaraRadera
  5. Singelmamman: Avlopp stinker på fler sätt än ett.

    Anna: Middagen var urgod, ett verkligt tips!

    SvaraRadera