måndag 25 juni 2012

Jag minns det som igår...

Jag minns det som igår - det skolmognadstest jag fick göra när jag skulle börja första klass. Nu var det ju ett gäng år sedan, för skolmognadstestet försvann från den svenska grundskolan 1970 - då var jag nio år.

Skolmognadstestet på den tiden gick bland annat ut på att man skulle rita ett hus med en skorsten. Ur skorstenen skulle det komma rök. Bredvid huset skulle det stå en flaggstång med en flagga. Och vet ni vad? De ungar som visste att flaggan och röken blåste åt samma håll var mogna! Det är möjligt att jag raljerar i överkant, men det är så jag minns det. 

I dag hörde jag på nyheterna att det finns förslag om att införa skolmognadstest igen - inte  för att kolla om barnen är mogna utan för att "identifiera elever med inlärningssvårigheter". Några reflektioner:

  1. Vad händer sedan - alltså när man identifierat dessa barn? Skolan får ju inte automatiskt mer resurser, snarare tvärtom. Vad hjälper det skolan att veta att ett barn har svårt att lära om man ändå inte får möjlighet att göra något åt det?
  2. Hur känner sig de barn som vid sju års ålder får reda på att de har svårt att lära? "Du har inlärningssvårigheter" låter möjligen som "Du är dum i huvudet" för en sjuåring. Det är ju inte så lätt att skilja på personlighet (den jag är) och handlingar (det jag gör) i vuxen ålder och inte lär det vara lättare för ett barn.
  3. Hur i hela fridens namn ska man kunna skilja barnens helt naturliga, men olika, mognadsgrad i sjuårsåldern från inlärningssvårigheter? Barn är olika. Barn ska vara olika. Skolan ska möta barnen där de befinner sig. 

Det finns säkert massor med kloka svar på detta, men för mig känns det som om skolan återigen tar flera kliv bakåt i tiden. Låt barnen vara barn. Låt dem vara olika. 

Dagens bild får bli en jasminknopp (eller är det schersmin?) från vår  trädgård. En knopp är ju faktiskt något hoppfullt, något som är på väg att blomma. Så tycker jag att barnen ska känna inför den första skoldagen. 

Vad tycker du om skolan av i dag? På rätt väg eller på fel väg? Tycker du att jag överdramatiserar? Det vore kul att höra vad du tycker!




3 kommentarer:

  1. Glömmer aldrig de testen. Jag sjöng Ekorrn satt i granen. Någon hade urinprov i en liters flaska....

    SvaraRadera
  2. Petra, du säger så kloka saker! Förslaget om återinförande av skolmognadstest låter mer som brist på idéer än nytänkande. //Monica

    SvaraRadera
  3. Anonym: Märkligt ändå hur märkliga saker sätter spår!

    Monica: Tack! Jag håller helt och hållet med dig - man kan inte backa in i framtiden har någon sagt, men det gör Björklund hela tiden tycker jag.

    SvaraRadera