torsdag 9 september 2010

Små bilar och små bekymmer?

Man brukar säga att små barn ger små bekymmer och stora barn ger stora bekymmer. Det må så vara, men detta gäller inte bilar. Små bilar kan ge stora bekymmer, tro mig.

Jag är en stolt, men ínte helt nöjd, ägare till en Mini Cooper - ni vet, en sådan där söt liten bil. Jag gillar den stenskarpt, även om den är lite för liten för vinterkörning, speciellt när man hamnar mellan två stora långtradare på en snömoddig väg. På torra sommarvägar är den dock ljuvlig, som en liten gocart ungefär - slimmad mot vägen som den värsta sportbil.

Den hade visserligen en liten egenhet ett tag. Två gånger har det nämligen hänt att jag har kommit ut till bilen och rutorna har varit nere!

Det är sant. De har gått ner av sig själv under natten. Första gången trodde jag att jag hade blivit galen, eller åtminstone väldigt förvirrad och glömsk. Hade jag verkligen lämnat bilen med båda rutorna nere? Det hade jag förstås inte, utan det var något slags datorfel i bilen. Tänk er om det hade varit snöstorm någon av de nätterna! Som tur är var det fina torra nätter dessa båda gånger

Det där med att det är datorfel är egentligen märkligt. Bilar är inte bilar längre. Bilar är datorer. Och man lagar inte heller bilar längre. Man slänger det trasiga och byter mot nytt. Visst känns det lite knepigt?

I går började min bil rycka konstigt - ungefär som när man åker berg-och-dal-bana i den där första uppåtstigningen. Vagnen liksom vill mer, men den orkar inte riktigt. Jag åkte förstås direkt till verkstaden, men min ordinarie bilmekare hade inte rätt datorprogram för att se vad det är för fel.

"Hade inte datorprogram". Ni hör. Han är världens bästa billagare, så ingen skugga må falla över honom, men inte ens den bäste klarar alltså att ta sig förbi Mini Cooperns hemliga lösenord.

Nu funderar jag på att byta bil. Egentligen vill jag ha en Jaguar, men det förstår vem som helst att det är alldeles för miljöovanligt och dyrt i drift. Så nu försöker jag komma på en bil som är läcker och kul, inte för liten, inte för stor, inte för vanlig, inte för ovanlig.

Dagens bild får bild får bli den bil som var min drömbil i unga år. En sådan ska jag dock inte ha. Tror jag. Har du något förslag på vad jag ska skaffa för bil?


2 kommentarer:

  1. I Månstad skall man ha traktor....
    Trevlig helg min sköna!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Min lille bil låter som en traktor just nu, så då kvalar jag väl in ganska bra. :)

    Trevlig helg själv!

    SvaraRadera