måndag 15 mars 2010

Bara en sväng av grishosta...

I dag är ingen kul dag. Jag har jätteont i halsen, sådär att det bara bränner ni vet. När jag var liten så kallade vi det för "hästhosta" - vet inte varför egentligen. Det låter ju inte som ett frustande gnägg, snarare som typ ett morrande vildsvin, eller nåt. Grishosta?

Annars har dagen bestått av försenade jobb (morr), kursförfrågan (yipee!) och ett årsmöte med sedvanliga förhandlingar och underhållning.

Trivsamt, men jag är liksom inte på topp i dag. Underhållaren M läste bl.a. en dikt som hon hade hittat någonstans. Upphovsman okänd, men jag surfade runt och hittade den.

Det krävs styrka för att vara tuff.
Det krävs mod för att vara ömsint.
Det krävs styrka för att hålla garden uppe.
Det krävs mod för att sänka garden.

Det krävs styrka för att övervinna.
Det krävs mod för att ge sig.
Det krävs styrka för att vara helt säker.
Det krävs mod för att våga tvivla.

Det krävs styrka för att passa in.
Det krävs mod för att vara annorlunda.
Det krävs styrka för att känna en väns smärta.
Det krävs mod för att känna sin egen smärta.

Det krävs styrka för att dölja sina känslor.
Det krävs mod för att visa dem.
Det krävs styrka för att uthärda övergrepp.
Det krävs mod för att sätta stopp för det.

Det krävs styrka för att stå ensam.
Det krävs mod för att luta sig mot någon.
Det krävs styrka för att älska.
Det krävs mod för att låta sig älskas.

Det krävs styrka för att överleva.
Det krävs mod för att leva.


Jag gillar den i all dess enkelhet. Tänkvärt det där med att styrka och mod kanske inte alltid är samma sak.

Dagens bild får bli en vårtsvinsyngling, på tal om grishosta. Den här rackaren råkade vi på under vår underbara, härliga, ljuvliga Afrikaresa. Kolla hans fräcka frisyr. Sånt noterar jag i dag, för jag ska till frissan i morgon bitti. Tror ni att hon kan fixa ett Farah Fawcett-svall? Hoppas det.

Och ni som är för unga för att minnas får väl googla på hennes namn :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar