onsdag 10 mars 2010

Fly me to the moon...

I dag har jag varit på konferens hela dagen - en jättespännande dag om turism och annat. Jag dokumenterade konferensen, så jag ska skriva ut vad som sades. På det sättet får jag njuta av den två gånger, och får betalt samtidigt. En ganska bra affärsidé, eller hur? :-)

En av de spännande föredragshållarna var Mikael Genberg - han som planerar att sätta ett rött hus på månen. Så läckert! Det som började med en "galen" idé är nu ett projekt där Nasa, Rymdstyrelsen, potentater i näringsliv och politik, samt många andra är inblandade.

Det visar att det bara är fantasin som sätter gränser.

Han har tidigare byggt undervattenshotell, ett hotell högt upp i en stor ek, mitt i en park i Västerås, med mera. Sedan visade det sig att han dessutom hade varit på den lilla ön Pemba, norr om Zanzibar, där vi var för ett par år sedan och därtill var Bajare! Många kvaliteter alltså. Det finns dessutom en god tanke i projektet, och det är att det ska vara "ett hus på månen för en bättre värld" - jag tror att det var så han uttryckte det. Eventuella vinster av projektet ska gå till bra saker.

Jag, som är en total lokalpatriot, tycker förstås att han ska ha soffan Månstad i det röda huset på månen, men det kanske är att ta i? :-)

Mikael Genberg har en egen hemsida som är "under uppbyggnad". Där finns dock lite information och också några bilder, om än inte just vad gäller huset på månen. Det kan du däremot läsa mer på projektets blogg - här.

Jag älskar galenskap som gränsar till genialitet - även om det är ett slitet uttryck. "Hellre bränd än bitter" konstaterade jag och en kamrat en gång i tiden. Bättre att prova en idé än att fundera på hur det skulle ha gått. Ett hus på månen? Ni hör hur det låter. Men nu är det på gång.

Ett delprojekt, kan man kanske kalla det, var att ha ett rött hus på Globen. Det får bli dagens bild.

Fly me to the moon, sjöng Frankie Boy. Ja, det vore nåt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar