onsdag 24 mars 2010

Och ännu fler vårtecken!

Och som om det inte vore nog med holken i morse, så hörde jag årets första trana i dag. Vi har ett tranpar som häckar alldeles här i närheten, tvärs över gärdet bara. Första gångerna de tutar (för det låter verkligen som ett gammalt bilhorn) är det jättehärligt. Längre fram på försommaren går de igång vid 4-5-tiden på morgonen. Då är det väl sådär lagom mysigt, om jag ska vara ärlig.

Visste ni förresten att trana heter Grus Grus på latin? Och att skata heter Pica Pica? Och lodjur Lynx Lynx? De där dubbelnamnen är festliga tycker jag.

Endera dagen är det väl dags att höra lärkan drilla. Jag längtar!

Dagens andra bild blir ett gäng trätranor. Detta är en del av min samling, på den tiden när de stod uppe - och samlade mängder med damm, det ska erkännas. Numera ligger de nedpackade i kartonger. Det finns någon i familjen som någon gång råkat fälla kommentaren att de skulle göra sig bra i den öppna spisen. Då fnös jag högljutt. Sedan har vi inte pratat mer om det.

Den uppmärksamme tittaren ser även min extremt kitchiga påfågelslampa på väggen. Den har numera gått hädan. Lika bra det, kanske.

9 kommentarer:

  1. Ann Sofie Wahlberg24 mars 2010 kl. 21:33

    Kanske är det därför eventbolaget som ska puffa för Borås heter BoråsBorås? Undrar jag....

    Vilken festlig samling! Själv har jag samlat på julkaktusar, något sonen inte alls stöttar mig i! "Inte en kaktus i mitt fönster" säger han när jag försöker placera in någon från mina egna tidigare överfulla fönster :)

    SvaraRadera
  2. Lärkan har drillat här i Linköping! /M.

    SvaraRadera
  3. Ann Sofie: Kaktusar som är så lättskötta och bra. Fler grovbladiga växter åt folket säger jag!

    M: Åh, jag kommer och lyssnar...:-)

    SvaraRadera
  4. I morse hörde och såg jag lärkan för första gången i år. Ovanligt sent - här över gärdena brukar hon visa sig redan i februari.

    SvaraRadera
  5. Och jag hörde den nu på morgonen!

    SvaraRadera
  6. Men - har du städat undan trätranorna ??!! :-(

    SvaraRadera
  7. Ja... Kändes lite märkligt att samla på Tranemos kommunsymbol. :-) Och som sagt, de samlar damm!

    SvaraRadera
  8. Du kanske skulle donerat dem till kommunen ? ;)

    SvaraRadera
  9. En snygg prydnad i fullmäktigesalen? Ja, kanske... *hmm...*

    SvaraRadera