lördag 17 april 2010

Abrakadabra

Gillar ni trolleri? Jag har tidigare tyckt att det var lite "kanin-ur-hatt"-aktigt, ända tills jag såg Joe Labero i Borås härom året. Karln är ju helt otrolig!

Ja, jag vet att han lurar mig. Ja, jag vet att allt har en rimlig förklaring. Men visst är det häftigt att för en stund försvinna bort i det omöjligt, det otänkbara, det man inte förstår. Han bjöd dessutom på en verklig show, vilket var en mycket positiv överraskning för mig.

Nu är han på väg till trakterna igen. Han ska ha en tältshow i Ulricehamn, och det föranledde en stor artikel om honom i en av lokaltidningarna i dag. Men - det är nog som kloke J sade:

- Tänk, jag och Joe Labero är lika gamla. Vad olika det kan gå i livet. Jag har lyckats bli företagsutvecklare, men Labero har ju bara kommit till trollerilådan ännu!

Han sade det med en stor portion självdistans, bara så ni vet. Själv är jag jämngammal med Barack Obama. Jaja.

I dag har jag sett ett härligt exempel på ideellt föreningsliv. Klockan 10.00 i morse, notera att det är lördag, var ungefär 25 personer i full gång med att städa, feja, gräva och greja i Idrottsparken i Månstad. Helt ideellt, förstås. Vi hade alltså städdag i föreningen.

Nu ska jag leka lite med siffror.

I Månstad bor ungefär 370 personer, och 25 av 370 motsvarar sju procent. I Stockholms stad bodde 829 417 personer den 31 december 2009. Sju procent av dem motsvarar....*räknar på fingrarna*... 58 059 personer.

Men så kan man ju inte räkna, det vet jag. Och sammantaget kanske 58 000 personer var uppe i ottan och jobbade ideellt i Stockholm. Det ser jag faktiskt som fullt möjligt. Så egentligen förstår jag inte varför jag gjorde den här uträkningen. Troligen för att J tittar på fotboll och jag inte har något annat att göra. :-)

Nu ska jag också titta lite på fotboll, det är Barcelona som spelar. Lite Zlatan gör ju varje kvinna glad, höll jag på att skriva. Vad gör du i kväll?

Dagens bild får bli vackra Månstadsparken. Här tillbringar jag mycket tid på sommaren, och det är ju inte så konstigt - så vackert som det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar