torsdag 24 juni 2010

En Fanta-stisk kväll?

I kväll bestod middagen av en Fanta Exotic och en chokladkaka från Marabou med polkasmak. Inte så dumt egentligen - men jag inser att broccoli och en morot hade varit betydligt bättre. Men det var inget fel på den brutala blodsockerkicken! :-)

Jag sitter alltså på jobbet en stund i kväll, i stället för att vara på dans i Månstadsparken. Vill man vara lite poetisk föredrar jag att breda ord på papper i stället för att breda smör på smörgåsar. Jag skulle alltså inte dansa utan hjälpa till i köket, vilket jag är betydligt mycket bättre på. Än på att dansa alltså.

Hur som helst tänkte jag packa ihop nu och fara hemåt, men först tänkte jag ge er ett tidskriftstips av hög kvalitet - Magasinet Filter.

Det är en otroligt läsvärd tidskrift som jag slukar varje gång den dimper ner i brevlådan. Inga korta fjompiga tester. Inga inredningsreportage som ger dåligt samvete. Inga recept som man ändå inte klarar att baka.

Men massor av läsvärda fakta i långa härliga artiklar.

För något nummer sedan fick man läsa om Clownen Manne - vad blev det av honom egentligen? I ett annat nummer fick man lära känna personen bakom Iprenmannen - ett riktigt människoöde på många sätt. Artiklarna tar inte ställning för och emot på något enkelt sätt, utan de är mer som en bok av Slas - ett urklipp ur verkligheten som man får fundera kring en stund.

Som prenumerationspresent får man förresten två biljetter till bokmässan i Göteborg i stället för en klocka som ändå inte fungerar. Se det är en gåva med kvalitet! Filter lämpar sig dessutom osedvanligt väl för lata sommardagar i hängmattan eller på balkongen. (Nej, jag är inte sponsrad av dem, bara överväldigad.)

Dagens bild får därför bli omslaget till senaste numret. Så här skriver de själva om innehållet:

I Filter #14 följer vi den svenska skräpkulturens kungapar Bingo Rimér och Katrin Zytomierska i deras jakt på respekt. Den klassiska musikvärldens enda megaidol – Göteborgssymfoni-kernas och Los Angeles Philharmonics Gustavo Dudamel – bjuder hem oss till Venezuela. Och inför fotbolls-VM i Sydafrika berättar ANC:s hemliga, svenska kurir för första gången sin dramatiska historia. Sven-Bertil Taube berättar hur det är att inte längre kunna se sin publik. Ernst Kirchsteiger talar ut om Ernsthatet. Barbapapa ställs till svars. Dessutom: Friskis & Svettis, vitaminvatten, vägglöss, cineastiska nödlögner, urmakare och mycket, mycket mer.

Det stämde och innehållet var lika intressant som alltid.

Nu ska jag hem och ta mig en macka tror jag. Vad ska du förresten göra i midsommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar