torsdag 29 juli 2010

Älskade husdjur?

Jag tänkte sätta mig en stund på kvällskvisten vid datorn - som om jag inte sitter där hela dagarna, men ändå. J tittar på fotboll, så jag tänkte röja undan lite. Men det tänkte inte katten.

Jag har ju två charmtroll till katter här hemma - store Alfred, han den långhårige som blev månadens katt i Hemmets journal häromsistens. Han gör inte så många knop utan ligger mest under sängen eller under bordet i finrummet. Lite fart får han dock när jag tar fram kattkammen. Säga vad man vill, men fåfäng är han inte. "Vad gör väl lite tovor, i ett i övrigt långsamt liv?", verkar han fråga sig. Och han svarar själv: "Ont, när de ska kammas ut!" - och så drar han snabbare än en avlöning veckan före jul.

Lillkatten är däremot mer alert.

Springer och jagar allt som finns. Säg den grannkatt som inte fått ett kok stryk av henne. Den här tomten är HENNES - ingen annans, och när hon är ute spatserar hon runt som den värsta storbonde på tomten för att kolla av ägorna, HENNES ägor.

Hur som helst - när jag satte mig vid datorn kom lillkatten och lade sig i. Hon spände ögonen i mig och satte sig på papperen, hon började tvätta mina händer, hon lade svansen över tangentbordet - allt hon kunde tänka sig för att störa mig.

Djupt irriterande men lite charmigt ändå!

Djur har ofta egenheter. Jag hade en gång en undulat som hette Pillevitten. Han är värd ett eget blogginlägg något dag. Men nu har lillkatten tröttnat, så det är väl bäst att jag börjar plocka i mina papper medans tid och plats är.

Har du, eller känner du, något husdjur med speciella egenheter?





4 kommentarer:

  1. Haha, det DÄR beteendet känns mer än välbekant! Och dom äger, verkligen. Du har inget att sätta emot!

    SvaraRadera
  2. Dessutom väcker hon mig typ tio gånger varje natt för att hon vill kela. Stänga sovrumsdörren? Nej, det är inget alternativ. :)

    SvaraRadera
  3. Jag hade ju Pillevitten som inneboende. Underhållande sådan! :-)/M.

    SvaraRadera
  4. Pillevitten - vilken pärla han var!

    SvaraRadera