fredag 9 juli 2010

Jag fångade en räv i dag

I morse när jag åkte till jobbet såg jag två ljuvliga små rävungar som festade loss på en fågel i dikeskanten. När jag kom med bilen blev den ena rädd och slank runt hörnet på staketet, men de andra var nog lite mer glupsk av sig, så den stannade kvar och smaskade en stund till.

Rävar är väl alldeles ljuvligt söta djur? Jag tycker dessutom att man ser dem lite oftare nu än förr, men det här var första gången som jag såg två ungar på så nära håll.

För några år sedan hade vi en skabbräv som smög runt huset. Den var däremot inte alls söt. Som jag minns det stängde vi in den i garaget, så kom någon och tog den av daga. Men jag kan minnas fel. Och är det så att man inte alls får ta rävar av daga på det viset - även om de är skabbsjuka - minns jag definitivt fel.

Man vill ju inte ställa till det för något godhjärtad jägare.

I kväll har jag unnat mig en stund i trädgården med ett glas vitt och trevlig granne. Det är så mysigt att bara sitta och tjôta lite, dessa sommarvarma kvällar. Det gäller att ta vara på ljuset och värmen - för vips är det rått, fuktigt och höstkvälligt igen. Men det bryr vi oss inte om nu!

J är på metartävling. Ett gäng grabbar metar, grillar och - ja, de tjôtar väl de med. Gudskelov blir det inte en massa fisk att rensa i kväll, för tydligen används fisken till kräftbete senare på säsongen.

Jag minns när han fick upp en gädda en gång i början av vår tid. Han lagade till den, och jag - min otacksamma rackare - bara spottade, fräste och klagade på att det var mycket ben i fisken. Hmmm, inte värst mycket till social kompetens hos mig där.

Dagens bild blir den mer glupska rävungen, för jag hann få upp kameran. Visst är den söt? Notera dessutom fjädrarna i diket. Lite rester där, kan jag tro. :-)

Nu ska jag sätta mig och nostalgititta på filmen Grease, som de har den goda smaken att visa på TV4+. Vad hittar du på i helgen?

1 kommentar:

  1. Jag gör saft på svarta vinbärsblad - sedan blir det kanske ett dopp i sjön med barnbarnet

    SvaraRadera