torsdag 26 augusti 2010

Man lär sig något nytt varje dag

Jag har börjat lyssna på en ny bok - Jävla John av Eva Dozzi. Jag har inte kommit så långt, är bara på andra skivan, men den lovar gott så jag tänkte tipsa er!

Berättelsen utspelar sig 1963, då hotellstäderskan, tillika musikstudenten, Katja German träffar en aspackad John Lennon på ett hotellrum. Eller rättare sagt - hon ska städa upp efter honom för han har spytt ner både toaletten och sig själv. Någon form av tycke uppstår, hon går på en konsert med Beatles. När jag lämnade bilen och cd:n i dag satt båda på hennes stora röda matta i lägenheten i Skärmarbrink och drack rödvin.

Hela berättelsen är så osannolik, lite som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, så den blir bra.

Dessutom har den stundals ett läckert och ovanligt språk, mitt i all 1960-talssvenska. I dag fick jag t.ex. gå in och slå upp två ord (som jag kanske borde ha kunnat) som jag hörde på vägen till jobbet - anomali och frugal. Kan du dem? Om inte kommer förklaringarna här:

Anomali - något som avviker från det normala.
Frugal - enkel, tarvlig, torftig.


Så nu kan både du och jag säga: "Det var ingen frugal måltid det här, utan den var snarare anomaliskt läcker!" utan att fara med osanning, förutsatt att måltiden är både frugal och anomaliskt läcker, förstås!

Nu är jag inte typen som snobbar mig med ord, åtminstone hoppas jag inte det själv, men jag tycker att det är kul att lära mig nya saker.

Ett annat ord som jag gillar är voljär, alltså en stor, stor fågelbur där fåglarna får flyga fritt. En sådan har jag alltid velat ha, fylld med undulater, agaponis och kanske några nymfparakiter. Jag gillar fåglar och har haft flera själv - bland annat undulaten Pillevitten som jag tidigare nämnt.

I dag gick jag förbi en vojär i Tranemo, och jag blev alldeles lycklig när jag hörde alla fåglarna kvittra, och såklart tog jag en bild. Fåglarna syns förvisso inte, för man vill ju inte kliva in på tomten hos folk, så du får tänka dig både fåglar och kvitter.

Vad har du för favoritdjur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar