fredag 27 augusti 2010

En stunds kultur, anyone?

Jag vet att jag ibland skriver långa inlägg. Det är som om jag liksom inte kan sluta när jag väl har börjat - tankarna far iväg och fingrarna på tangentbordet likaså.

Men i dag ska ni få läsa någon annans ord - Fredrik Lindströms. Jag har precis lyssnat på hans bok "Evolutionen och jag kommer inte överens". Den är fylld av små charmiga betraktelser, bland annat denna - om vägarna på landet.

Vägarna på landsbygden
Det händer att man tappar bort sig på en bilutflykt,
eller om man hälsar på någon avsides.
Det är så många vägar som går någon
helt annanstans än dit man skulle.
Främmande hus, långt ifrån Europavägarna.
Människor ertappade med att bo någonstans.

De små grusvägarna hittar ofta
överraskande bra på avlägsna platser.
Ibland blir man ofrivilligt intresserad
– som när man råkar öppna en bok
och blir stående med den, utan att kunna sluta läsa.

Vägnätet är en omständlig roman.
Skriven visserligen utan någon genomarbetad intrig,
men med många uppslagsrika utvikningar och spontana infall.
Dessutom med en utpräglad känsla för att gå rakt på sak.
Introducerar utan onödiga presentationer
gläntor, sjöar, gårdar.

Men den går inte att sträckläsa.
Varje sida i boken är också början
på en helt annan berättelse.


Visst är den både läcker och sann?

För övrigt har jag i dag fått mail från Hansson de Wolfe United, det ni! (Ni som är nog gamla för att komma ihåg dem, alltså.) Men det berättar jag mer om någon annan dag.

Dagens bild får väl bli herr författare Lindström - det tycker jag att han är värd. Vad ska du göra i helgen?

7 kommentarer:

  1. På vilket sätt är han inte överens med evolutionen?

    SvaraRadera
  2. Evolutionen tycker att han bara ska fortplanta sig, för det är liksom syftet. Han vill däremot ha kul under tiden. Typ. Det är en ganska charmig bok.

    SvaraRadera
  3. Eeeh? Men det har man ju! Väl...?

    SvaraRadera
  4. "Människor ertappade med att bo någonstans". Hm. Skön formulering. Ingen har nog ertappat mig med att bo, det tror jag inte. Och ja - jag är tillräckligt gammal och blir självklart nyfiken!

    SvaraRadera
  5. Nu är klockan alldeles för mycket för att berätta det. En klipphängare, vad sägs om det? :)

    Själv är jag extra förtjust i Lindströms formulering om att gläntor, sjöar och gårdar introduceras utan nödvändiga presentationer. Och så är det. De liksom bara dyker upp!

    SvaraRadera
  6. Av erfarenhet vet jag att man inte måste ut på landsbygden för å tappa bort sig på en bilutflykt. Jönköping går också bra. / Annika

    SvaraRadera
  7. Helt rätt Annika, och i så stora städer kan det vara riktigt farligt - om man inte håller rätt på den blåa plutten på gps:en förstås, som talar om var man är...

    SvaraRadera